Wideo z marką

Już ponad połowa polskich internautów zna markę Netflix, a ponad jedna trzecia kojarzy ShowMax - pokazuje nowe badanie MEC.

Z nowego badania agencji mediowej MEC wynika, że markę Netflix zna już ponad połowa polskich internautów i ok. 60 proc. tych, którym zdarza się płacić za treści wideo w internecie. ShowMax, czyli debiutant sprzed dwóch miesięcy, ma już rozpoznawalność na poziomie blisko 35 proc. i nieco ponad 40 proc. wśród e-widzów, którzy płacą za firmy i seriale w sieci.

Relatywnie słabe notowania ma na ich tle Amazon Prime Video, który kojarzy tylko 17 proc. internautów, a co czwarty spośród płacących za treści wideo widzów internetowych.

 

 

 

Być rozpoznawalnym

Popularność marek serwisów subskrypcyjnych nie musi iść w parze z ich faktycznym wykorzystaniem przez internautów. Jak  pokazują dane Megapanelu, w lutym liczba realnych użytkowników Netfliksa nie przekraczała 700 tys. (dane te nie uwzględniają ruchu w aplikacjach), podczas gdy ShowMax miał 2,1 mln realnych użytkowników – było to w czasie trwającej wciąż kampanii wprowadzającej serwis na polski rynek.

Jak pokazuje badanie MEC, serwisy subskrypcyjne są wciąż mniej znane niż największe marki VoD na polskim rynku. Spośród stron wideo związanych z głównymi nadawcami to Ipla utrzymuje największą – ok. 80-proc. - rozpoznawalność. Znajomość takich marek jak Player, Ipla czy tvp.pl oferujących dużą część treści za darmo, nie jest skorelowana z płaceniem za kontent w sieci.

 

Płacą i oglądają

 

Na przestrzeni ostatniego roku wyraźnie wzrosła skłonność do płacenia za długie treści wideo, jak filmy, czy seriale. Po okresie stagnacji w latach 2015-2016, gdy odsetek e-widzów, którym zdarzało się płacić przynajmniej czasami za wideo, oscylował wokół 1/4 badanych, w marcu br. już 35 proc. polskich internautów zadeklarowało, że zdarza im się płacić za oglądanie w internecie. Mowa tu o wszystkich możliwych formach płatności – za odcinek czy w systemie abonamentowym.

 

Rynek subskrypcyjnych serwisów VoD w Polsce dopiero zaczyna się rozwijać, a odsetek e-widzów, którzy korzystają głównie z płatnych serwisów, wciąż nie przekracza kilku procent internautów. Jak pokazało badanie MEC VideoTrack II z końca maja 2016 r., przy wciąż sporym sceptycyzmie do płacenia za treści, wzrosła jednak – w porównaniu z poprzednimi latami, liczba internautów, którzy wskazują miesięczny abonament jako preferowany model płacenia za dostęp do filmów i seriali. Wśród e-widzów, którym zdarza się płacić za wideo, ich odsetek wynosił już 32 proc., podczas gdy rok wcześniej – 29 proc. Wciąż większość, 37 proc., wolała płacić za obejrzenie pojedynczego odcinka.

MEC zrealizował badanie na próbie 1000 internautów w wieku 18+ w dniach 14-15 marca 2017 r. metodą CAWI.

 

Piotr Machul 123 Artykuły

Zajmuje się tematyką mediową, głównie telewizyjną i radiową. Przeżył kilkuletni romans z copywritingiem. Zdecydowanie woli dziennikarstwo. Dziwne, że nie mieszka w czeskiej Pradze, bo uwielbia to miasto.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.