Zenith: 20 proc. globalnych budżetów reklamowych trafia do Google i Facebooka

Agencja publikuje nowy raport "Top Thirty Global Media Owners".

W 2016 r. 20 proc. sumy globalnych budżetów reklamowych stanowiły wydatki na reklamę w Google i Facebooku – wynika z raportu "Top Thirty Global Media Owners" opublikowanego przez agencję mediową Zenith. W 2012 r. udział Google i Facebooka w globalnych wydatkach reklamowych wynosił 11 proc., co oznacza, że 64 proc. wzrostu wydatków na reklamę w latach 2012-2016 można przypisać tym dwu firmom.

Raport Top Thirty Global Media Owners to publikowany przez Zenith od 2007 r. unikatowy ranking największych światowych firm mediowych. Najnowsza edycja raportu – po aktualizacji metodologii – prezentuje ranking oparty wyłącznie na przychodach firm z reklamy.

Google (w rankingu pod nazwą holdingu Alphabet) jest zdecydowanie największą firmą mediową świata, z przychodami z reklamy na poziomie 79,4 mld dol. w 2016 r., trzykrotnie wyższymi od zajmującego drugie miejsce Facebooka, którego przychody z reklamy sięgają 26,9 mld dol. Trzecie miejsce w rankingu zajmuje Comcast – największy "tradycyjny” koncern mediowy, którego przychody z reklamy wyniosły w ub.r. 12,9 mld dol.

Według ostatniej prognozy Zenith dotyczącej globalnego rynku reklamowego już w tym roku budżety na reklamę w internecie przewyższą wydatki na reklamę w telewizji, a tym samym internet stanie się największym medium reklamowym na świecie. Znajduje to odzwierciedlenie również w rankingu Zenith, zdominowanym przez firmy czerpiące zyski z reklamy online. Obok Alphabet i Facebooka w top 30 jest jeszcze pięciu internetowych graczy: Baidu, Microsoft, Yahoo, Verizon i Twitter. Tych siedem internetowych platform wygenerowało w 2016 r. przychody z reklamy o wartości 132,8 mld dol. – to 73 proc. wartości globalnych budżetów na reklamę online i 24 proc. sumy globalnych wydatków na reklamę we wszystkich mediach.

Verizon, zajmujący obecnie 21. pozycję w rankingu, stał się koncernem mediowym w 2015 r., kiedy kupił AOL. Jeśli zrealizuje swój plan i pod koniec tego roku przejmie Yahoo, przeskoczy w rankingu od razu na szóste miejsce.

Najszybciej rosnącą firmą w rankingu Zenith jest Twitter, którego przychody z reklamy w latach 2012-2016 wzrosły o 734 proc. Drugą pod tym względem firmą jest Tencent, który w tym samym czasie odnotował wzrost przychodów z reklamy o 697 proc., a trzecią – Facebook ze wzrostem o 528 proc. Dwie inne firmy z rankingu zwiększyły w latach 2012-2016 przychody z reklamy ponaddwukrotnie – to Baidu (wzrost o 190 proc.) i Sinclair Broadcasting Group (171 proc.).

Większość – bo aż 20 – firm z rankingu ma siedzibę w USA. Ta dominacja wynika z kilku powodów: USA to największy rynek reklamowy na świecie, amerykańskie firmy najwięcej zainwestowały w obecność za granicą, a potęga innowacyjna Doliny Krzemowej napędza wzrost reklamy online. Chiny i Niemcy mają w rankingu po 3 firmy: chińskie Baidu, Tencent i CCTV, oraz niemieckie Bertelsmann, ProSiebenSat.1 i Axel Springer. Pozostałe 4 firmy w rankingu reprezentują Francję (JCDecaux), Brazylię (Grupo Globo), Włochy (Mediaset) i Wielką Brytanię (ITV).

Maciej Florek 1826 Artykuły

Czujnym okiem przygląda się domom mediowym, agencjom interaktywnym i producentom OTC. Odtajnia najbardziej ukryte przetargi. Jego pasją jest kolej i wszystko co z nią związane.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.