AdEx: Tylko się cieszyć!

Reklama internetowa utrzymuje dwucyfrowe tempo wzrostu w Europie. Korzyści z tego płyną praktycznie dla wszystkich.

Wydawcy, agencje, domy mediowe - niemal wszystkie podmioty rynku reklamowego mają powody do zadowolenia po opublikowaniu przez IAB Europe najnowszych danych o reklamie online na naszym kontynencie. Rynek w ubiegłym roku wzrósł o 12,2 proc. osiągając wartość 41,8 mld euro. Dlaczego wszyscy powinni się cieszyć? Wydawcy - to oczywiste - zbierają po prostu więcej pieniędzy ze sprzedawanych powierzchni. Agencje? Dla tradycyjnych jest to kolejna wskazówka, że bez odpowiednich specjalizacji i kompetencji rozwinięcie skrzydeł może być trudne. Badanie AdEx wskazuje na coraz mniejszą rolę telewizji jako medium reklamowego. Oczywiście TV nie znika z mediaplanów, ale trzeba już teraz myśleć czym zastępować tradycyjne 30-tki. Ale jeśli tym firmom jeszcze nie starcza argumentów to niech prześledzą sobie tempo wzrostu internetu w Europie. Dla ułatwienia podam że w ciągu 10 lat rynek ten wzmocnił się o ponad 35 mld euro.

Agencje interaktywne oczywiście są w swoim żywiole i jak pokazuje raport na kolejnych stronach tego numeru, większość z nich jest w znakomitej kondycji. A domy mediowe również powinny się cieszyć, bo akurat one w internecie już dawno bardzo dobrze sobie radzą. Ich narzędzia programatyczne już od dobrych dwóch, trzech lat pomagają klientom budować coraz lepszą sprzedaż w kanałach digital. I choć pojawia się teza, że marketerzy mogą rozwijać te kompetencje w wewnętrznych strukturach, to i tak najbliższe miesiące nie odwrócą sytuacji rynkowej. A programmatic jest jednym z najważniejszych motorów wzrostu reklamy internetowej.

Idąc tropem mediowym powody do radości mają też firmy badawcze, a audytorzy - jeśli nie zmienią swojego podejścia do sprawdzania kosztów - mogą za to drogo zapłacić. Na szczęście pojawiła się pewna jaskółka na naszym rynku - chodzi o nawiązanie współpracy pomiędzy Stars a Gemiusem. W ramach kontraktu Gemius udostępni swoje  narzędzie gemiusAdReal pokazujące, w jaki sposób internauci oglądają reklamy. Stars jest pierwszą firmą doradczą z rynku medialnego, która będzie używała danych z tego badania w analizach kampanii reklamowych swoich klientów.

Ogłoszenie wyników badania AdEx odbyło się podczas Interact 2017 w Amsterdamie. W ramach kongresu odbyły się tam dwa konkursu, na których polskie firmy święciły skromne ale zawsze triumfy. Bluerank zdobył srebro w europejskiej edycji konkursu Mixx Awards 2017. Agencja otrzymała nagrodę w kategorii programmatic advertising. Bluerank była również nominowana w kategorii effective use of data, jednak tu nagrody nie zdobyła. Przewodniczącą jury tegorocznych Mixx Awards była Anna Lubowska, chairman MEC CEE, Russia & CIS.

Gemius zdobył nagrodę w konkursie na najlepsze projekty badawcze Research Awards 2017 w kategorii audience measurement za GemiusAdReal - narzędzie, które dostarcza informacji o tym, jak internauci oglądają reklamy wideo. W tym konkursie nie przyznaje się nagród o srebrnym czy brązowym zabarwieniu. Gemius miał jeszcze jedną nominację za to samo rozwiązanie w kategorii consumer attitudes & behavior, jednak nagrody nie zdobył.

"Media & Marketing Polska" było patronem medialnym Interact 2017.

Maciej Florek 2392 Artykuły

Czujnym okiem przygląda się domom mediowym, agencjom interaktywnym i producentom OTC. Odtajnia najbardziej ukryte przetargi. Jego pasją jest kolej i wszystko co z nią związane.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.