Panie Przodem

"Panie Przodem" to autorski projekt redakcji "Media i Marketing Polska", którego celem jest promowanie dobrych praktyk w branży i prezentacja unikalnych, kobiecych osobowości w obszarze rodzimego marketingu.

Mów, co chcesz!

Katarzyna Okularczyk piastuje w IBM Poland jedną z najbardziej "obficie" zdefiniowanych funkcji w obszarze komunikacji marketingowej - menedżera marketingu ds. współpracy z partnerami handlowymi, rynkiem średnich przedsiębiorstw i edukacji sprzedaży w Europie Środkowej i Wschodniej.

Możemy już na wstępie zapewnić, że jej profesjonalizm i branżowa ekspertyza są równie bogate.

Pani Kasia to rdzenna Kujawianka, pochodząca z okolic Włocławka. Od 18 lat związana jest z firmą IBM. Do technologicznego giganta trafiła tuż po studiach. Nie będzie to dla nikogo zaskoczeniem, że było to zarządzanie i marketing na warszawskim SGH. Pani Kasia zdecydowanie prosi o podkreślenie, że w jej ocenie to najlepsza uczelnia w Polsce przygotowująca do – jak twierdzi – najważniejszego aspektu biznesowej kariery, czyli jak najszybszego osiągnięcia pełnej samodzielności. Musiało się tak stać, jako że już od tego momentu pani Kasia rozpoczęła – jak mówi z uśmiechem – „zanurzanie” w obszar nowych technologii komunikacyjnych. Rzeczone „zanurzanie” na tamtą chwilę oznaczało „part time” w firmie Compaq Computer, gdzie wysyłała wiadomości na – dziś już archaiczne
– pagery.

Jako że już na studiach dała się poznać jako liderka i doskonały organizator, zaraz po ich ukończeniu otrzymała ofertę od jednego ze światowych potentatów technologicznych. Tylko te trzy litery IBM wystarczyły, aby podjęła błyskawiczną decyzję – oczywiście na „tak”. Nie żałuje jej do dzisiaj i z pełnym przekonaniem twierdzi, że dzisiaj zrobiłaby ten sam krok. To nie są zapewnienia bez pokrycia – 8-letnia córka pani Kasi już teraz zapoznaje się z tajnikami programowania. Słowem marketingowo technologiczna sukcesja wydaje się bardzo prawdopodobna.

Uwierz w siebie i… w zespół
W IBM zapewniono pani Kasi warunki płynnego rozwoju zawodowego. Odbyła wiele zagranicznych staży i w 2006 r. objęła stanowisko dyrektora marketingu polskiego oddziału. Zarządzała dużym zespołem i – jak sama twierdzi – „były to fantastyczne lata w mojej zawodowej karierze”. Z przerwami na bycie mamą rozwijała swój zespół, wpajając jego członkom najważniejsze zasady. Jak twierdzi, zarówno edukacja, jak i dotychczasowe doświadczenia zawodowe nauczyły ją kilku podstawowych zasad, które przekazuje członkom swojego zespołu.


Bądź samodzielny! To szybciej pozwoli ci uwierzyć w siebie! A to jeszcze szybciej pozwala uwierzyć w zespół! – akcentuje Katarzyna Okularczyk.

Jak podkreśla, te lata marketingowej praktyki dowiodły, że musi otaczać się jak najlepszymi ekspertami. Musi czuć ich wsparcie i – wielokrotnie już wspominaną – samodzielność. Jak przyznaje, nie ma zbyt wiele czasu w tak dynamicznej firmie na pieczołowity coaching. Jest zatem zwolennikiem delegowania zadań, rozliczania ich efektów, a w konsekwencji rzetelnej i systematycznej ewaluacji swoich pracowników.

Poszukuj szansy i mów, czego pragniesz!
W rubryce „Panie Przodem” nie może nie paść pytanie o parytet płci. Pani Kasia reaguje na to pytanie z szerokim uśmiechem: – W tej chwili zarządzam zespołem składającym się prawie wyłącznie z kobiet. Nie chcę powtarzać stereotypowych zapewnień o tym, że przy doborze kieruje się nade wszystko profesjonalizmem, ekspertyzą, energią (czytaj: zapałem) i umiejętnością kooperacji w zespole. Po prostu – tak jest!


Poproszona o podzielenie się swoimi doświadczeniami wskazuje na następujące aspekty biznesowej kariery w obszarze komunikacji marketingowej:
1. Wybierz sobie dobrego mentora, kogoś, komu ufasz i możesz się zwrócić z prośbą o wsparcie.
2. Jasno komunikuj swoje oczekiwania, marzenia i plany
– bardzo rzadko zdarza się, żeby w firmie bądź korporacji zapewniono szanse rozwoju komuś, kto tego nie robi.
3. Nie ustawaj w poszukiwaniu szans rozwoju zawodowego. Dotyczy to wszelkich możliwych płaszczyzn – od znalezienia rozwojowych form dokształcania, poprzez zagraniczne staże, a kończąc na wykorzystaniu wewnętrznych możliwości awansu.
4. Buduj sieć kontaktów biznesowych – na przykład poprzez LinkedIn i uczestnictwo w stowarzyszeniach czy nieformalnych grupach, gdzie spotykają się osoby o podobnym zawodowym profilu.


Te wszystkie wskazania uosabia pani Kasia. Trzy pierwsze nie wymagają dodatkowych dopowiedzeń, w punkcie czwartym warto i trzeba dodać, że nasza rozmówczyni od lat daje się poznać jako inicjator biznesowych spotkań w mniej lub bardziej sformalizowanym gronie. I – co zrozumiałe – nie ustaje w poszukiwaniu nowych szans i zawodowych wyzwań.

Piotr Pokrzywa 7 Artykuły

Fascynat komunikacji. Zarówno tej miejskiej jak i marketingowej. W niedalekiej przyszłości zamierza się także zająć kolejnym obszarem - komunikacją międzyplanetarną tj. sięgnąć do gwiazd.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.