Z kosmetyków kolorowych Polki najczęściej wybierają tusz

Wyniki badania firmy PMR pokazują, że Polki stawiają na klasyczny makijaż i najczęściej kupują tusze do rzęs, podkłady i szminki.

Firma PMR ogłosiła raport "Handel detaliczny kosmetykami kolorowymi w 2017 r.". Raport ma uwzględniać wpływ czynników makroekonomicznych, legislacyjnych, analizę sytuacji finansowej i planów ekspansji największych i średnich graczy. Raport omawia wartość i strukturę rynku od 2013 r. do 2022 r. z rozbiciem na główne kanały dystrybucji, a także analizę rynku w podziale na podstawowe segmenty produktowe. Opisuje również profil polskiego konsumenta kosmetyków kolorowych zarówno mężczyznę, jak i kobietę, którzy wyłaniają się z unikatowego badania przeprowadzonego na próbie celowej 500 dorosłych mieszkańców Polski na potrzeby niniejszego raportu.


Jak wynika z badania, największy odsetek respondentek w ciągu 12 miesięcy do kwietnia 2017 r. deklaruje zakup tuszu do rzęs (72 proc.). Dużą popularnością cieszy się również podkład do twarzy, który nabyło 64 proc. badanych. Ponad połowa kobiet zakupiła w tym okresie szminkę oraz lakier do paznokci.


Wśród produktów, o które zapytano respondentki, najrzadziej kupowane okazały się: róż czy bronzer do twarzy, który wskazała co trzecia respondentka, oraz błyszczyk, którego zakup w ostatnich 12 miesiącach zadeklarowało 38 proc. kobiet.


Większość kosmetyków do makijażu, koloryzacji włosów i paznokci kupowanych jest wśród kobiet do 45. roku życia. Jedynie farba do włosów jest produktem, który okazuje się najpopularniejszy wśród grupy 45+. Jej zakup deklaruje 56 proc. respondentek w tym wieku (o 16 pkt proc. więcej niż średnia). Dla porównania tylko co czwarta kobieta do 24. roku życia twierdzi, że dokonała zakupu farby do włosów w badanym okresie.

Im wyższe wykształcenie, tym częściej deklarowany jest zakup kosmetyków kolorowych, z wyłączeniem farby do włosów. 80 proc. kobiet z tym wykształceniem kupiło tusz do rzęs, a trzy na cztery respondentki podkład do twarzy. Tylko 18 proc. kobiet z wykształceniem zasadniczym zakupiło róż/bronzer do twarzy. Podobna zależność dotyczy dochodu na osobę w gospodarstwie domowym – im wyższy, tym częściej badane deklarowały zakup poszczególnych produktów (oprócz farby do włosów).

Przy zakupie kosmetyku kolorowego najważniejszy dla Polek jest odpowiedni stosunek jakości do ceny (46 proc. wskazań) oraz dopasowanie produktu do potrzeb (41 proc.). Jednocześnie dla co trzeciej kobiety ważny jest przede wszystkim pasujący kolor, a dla 31 proc. badanych – trwałość efektu. Niska cena jest istotna dla co piątej kobiety. Głównie dla tych, które mają najniższy poziom dochodu oraz niższe wykształcenie. Można zatem uznać, że 4 na 5 kobiet nie szuka tanich kosmetyków.
Zaufanie do marki jako istotny czynnik deklaruje jedynie 21 proc. badanych. Częściej wskazują na to kobiety starsze, a także te o wyższym poziomie dochodu. Co ciekawe, jedynie 12 proc. respondentek do 24. roku życia zaznaczyło „zaufanie do marki”.

Katarzyna Woźniak 590 Artykuły

Absolwentka polonistyki na toruńskim UMK ze specjalnością filmoznawczą. Na co dzień zdaje relacje z przesunięć na półkach rynku FMCG. Po godzinach - czytelniczka. Najbardziej lubi pisać o filmach i książkach, choć właśnie o nich pisze najrzadziej.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.