"Wiadomości" podlaskie, "Fakty" śląskie

Gdyby wszyscy Polacy oglądali tak jak mieszkańcy Podkarpacia lub woj. świętokrzyskiego, TVP1 wciąż byłaby liderem rynku - pokazuje analiza agencji MEC.

Flagowe programy informacyjne TVN i TVP1 z różnym powodzeniem walczą o widownię w województwach – "Wiadomości" mimo spadków wciąż rządzą na Podlasiu, a "Fakty", po lekkich wzrostach – na Śląsku. Gdyby wszyscy Polacy oglądali tak jak mieszkańcy Podkarpacia lub woj. świętokrzyskiego, TVP1 wciąż byłaby liderem rynku - pokazuje analiza agencji MEC na podstawie danych Nielsena.

TVP1 w pierwszej połowie roku miał blisko 15-proc. udział w czasie oglądania dorosłych mieszkańców woj. podkarpackiego, a blisko 14,6-proc. wśród widzów z woj. świętokrzyskiego, pokazuje analiza MEC na podstawie danych Nielsena. TVN osiągał najlepsze notowania w województwie śląskim (11,4 proc.), a Polsat – w kujawsko-pomorskim (12,5 proc.). TVP2 tylko w trzech województwach przekroczyła granicę 10-proc. udziału, by najlepsze notowania (11,2 proc.) osiągnąć w woj. lubelskim.

 

Między Kielcami a Opolem

 

Jeśli spojrzeć na poszczególne województwa z perspektywy udziałów dużej czwórki, największy udział kontroluje ona wciąż w woj. świętokrzyskim - niemal 46 proc. Najgorzej duże stacje radzą sobie w woj. opolskim, gdzie łącznie TVP1, TVP2, Polsat i TVN miały w pierwszej połowie roku niespełna 32 proc. udziału w czasie oglądania 18+.

MEC przyjrzał się także jak wyglądała popularność flagowych programów informacyjnych TVP1 i TVN, czyli "Wiadomości" i "Faktów". Te pierwsze najlepszy udział osiągają na Podlasiu, podczas gdy "Fakty" (lider w skali ogólnopolskiej) królują na Śląsku.

 

Udział "Wiadomości" najmocniej, bo o blisko jedną trzecią, skurczył się w pierwszej połowie br. w woj. wielkopolskim. Od stycznia do czerwca program odnotował tam zaledwie 14,6-proc. udział w czasie oglądania dorosłych widzów. Najwięcej zyskał zaś w woj. lubelskim, gdzie udział "Wiadomości" wzrósł o 18 proc.

 

Z kolei "Fakty" najbardziej zyskały (aż 32 proc.) w woj. podlaskim. To właśnie tam największy udział mają wciąż "Wiadomości", które w porównaniu z I półroczem 2016 r. straciły jednak aż 15 proc. "Fakty" najmocniej straciły zaś w woj. lubelskim – udział programu stopniał o jedną czwartą w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej.

Jak zauważają autorzy raportu, dane te mogą, ale nie muszą, być związane z preferencjami politycznymi widzów z poszczególnych województw. Nielsen, podobnie zresztą jak i inne firmy dostarczające pomiar telemetryczny na różnych rynkach, nie uwzględnia takiej zmiennej jak poglądy polityczne.

 

Piotr Machul 150 Artykuły

Zajmuje się tematyką mediową, głównie telewizyjną i radiową. Przeżył kilkuletni romans z copywritingiem. Zdecydowanie woli dziennikarstwo. Dziwne, że nie mieszka w czeskiej Pradze, bo uwielbia to miasto.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.