GSK i Natur Produkt Zdrovit walczą ze sobą w KER

Glaxo zaskarżyło reklamę Lacalut Active. Natur Produkt Zdrovit wskazuje na błędy w reklamie Parodontax.

Komisja Etyki Reklamy uznała, że reklama pasty Lacalut Active (Natur Produkt Zdrowit) nadużywała zaufania odbiorców i wykorzystywała ich brak doświadczenia lub wiedzy. Produkt będący kosmetykiem nie może reklamowany jako lek.

Skargę na reklamę pasty Lacalut Active złożyła firma GlaxoSmithKline Consumer Healthcare. Uznała ona, że reklama produktu sugerowała jego lecznicze działanie, podczas gdy Lacalut Active jest kosmetykiem. W reklamie pasty pojawiały się m.in. takie hasła, jak: "Chroni przed krwawieniem dziąseł", "Działa ściągająco na dziąsła", "Chroni przed parodontozą", "Działanie potwierdzone badaniami klinicznymi*", "Lacalut Aktiv. Skutecznie chroni przed parodontozą i chorobami dziąseł. Efekt odczuwalny już po pierwszym użyciu", "Lekarz polecił mi pastę Lacalut Aktiv. Pomogła od razu", "Lacalut Aktiv. Dla mnie najlepsze".

GlaxoSmithKline Consumer Healthcare wskazywała też, że przywołane w reklamie badanie w żaden sposób nie może stanowić dowodu, jakoby jakiekolwiek hasła odnoszące się do działania reklamowanego produktu były potwierdzone klinicznie. Jak bowiem wynika z konkluzji przywołanego badania, różnice wskazane w jego wynikach były zbyt małe, by mogły być uznane za klinicznie znaczące.

Tymczasem, jak informuje portal branżowy Mgr.farm, na zarzuty GlaxoSmithKline odpowiedziała firma Natur Produkt Zdrowit. Pełnomocnik firmy zaatakował GlaxoSmithKline Consumer Healthcare Sp. z o.o. wskazując, że koncern reklamuje w telewizji od l kwietnia 2017 r. swój produkt, tj. pastę do zębów Parodontax, która w swojej treści zawiera: "elementy lęku przed chorobą wynikającą z nieprawidłowej higieny jamy ustnej i zębów prowadzącej do krwawienia dziąseł i innych chorób" i stwierdził, że reklamy pasty do zębów Parodontax (będącej kosmetykiem) jest naruszeniem art. 16 ust. 1 pkt 3, ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Ostatecznie zespół orzekający Komisji Etyki Reklamy dopatrzył się w reklamie Lacalut Active nadużywania zaufania odbiorców i wykorzystywania ich braku doświadczenia lub wiedzy oraz wprowadzania konsumentów w błąd co do właściwości reklamowanego produktu. Zespół Orzekający stwierdził, że w przedmiotowej reklamie telewizyjnej należy wprowadzić zmiany w wizualizacji działania produktu w taki sposób, aby przekaz nie budził wątpliwości co do właściwości reklamowanego produktu. W ocenie zespołu orzekającego zawarty w wizualizacji wykres i hasło "Działanie potwierdzone badaniami klinicznymi" nie były sformułowane w sposób jasny, precyzyjny i zrozumiały dla odbiorców reklamy, w szczególności nie doprecyzowano, co wykres dokładnie przedstawia.

Maciej Florek 1836 Artykuły

Czujnym okiem przygląda się domom mediowym, agencjom interaktywnym i producentom OTC. Odtajnia najbardziej ukryte przetargi. Jego pasją jest kolej i wszystko co z nią związane.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.