IGRZ publikuje raport o rynku OOH

Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej (IGRZ), pomimo wyjścia z niej firmy Stroer i oświadczeń wydanych m.in. przez Cityboard Media oraz Clear Channel, przedstawia dane dotyczące wielkości sprzedaży OOH.

Raport IGRZ dotyczy wielkości rynku OOH w Polsce w drugim kwartale 2017 roku. Dane zostały przygotowane we współpracy z agencją mediową Starcom.

Q2 OOH 2017

Jak czytamy w raporcie, estymowana wielkość sprzedaży zamknęła się kwotą w wysokości ponad 140,5 mln z i była dla tej samej bazy firm zbliżona do osiągniętej w drugim kwartale 2016 roku.  Wygenerowane dane dotyczące wielkości sprzedaży największych firm regionalnych i zajmujących się reklamą wielkoformatową wskazują dalszy spadek w stosunku do roku ubiegłego. Biorąc pod uwagę te dane, Izba szacuje wielkość sprzedaży całego rynku OOH w drugim kwartale roku 2017 na kwotę niespełna 158 mln zł.

Według IGRZ jakościowe zmiany na polskim rynku OOH pozwalają na efektywne wykorzystanie wszystkich oferowanych powierzchni ekspozycyjnych. - Należy pamiętać, że do tej pory nie odnotowujemy żadnych bezpośrednich konsekwencji z tytułu przepisów tak zwanej ustawy krajobrazowej. Wspomniane zmiany są wyłącznie zasługą działań części branży, dla której porządkowanie przestrzeni publicznej jest priorytetowe i perspektywicznie pożądane. - twierdzą twórcy raportu.

H1 OOH 2017

Izba podaje, że estymowana wielkość sprzedaży zamknęła się kwotą w wysokości ponad 239,8 mln zł i była dla tej samej bazy firm niższa od osiągniętej w drugim kwartale 2016 roku o 0,6 proc.

Reklama tranzytowa

Głównymi graczami na polskim rynku pozostają w zakresie reklamy tranzytowej firmy: AMS S.A. oraz Business Consulting, dalej Synergic, Ströer Polska i Clear Channel Poland. Ströer ma wyłączność na eksponowanie reklam w Metrze Warszawskim (od początku 2017 roku), w tym w wagonach metra. Efekty działań sprzedażowych firmy Ströer w wagonach metra będą znane w drugiej połowie roku ze względu na okres przygotowawczy, który zakończył się w czerwcu br. Okres letni według IGRZ ma pozwolić zapewne na ostateczne wypracowanie całościowej koncepcji wykorzystania potencjału reklamowego metra.

Q2 2017 Tranzyt

W drugim kwartale 2017 roku wielkość sprzedaży wyniosła ponad 9,2 mln zł i była niższa w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego o 14 proc.  Jak czytamy w raporcie, słabszy wynik jest rezultatem zmiany operatora reklam w wagonach Metra Warszawskiego. Biorąc pod uwagę wyniki uzyskiwane w ostatnich trzech latach przez poprzedniego operatora reklam w wagonach metra, wynik Q2 w tranzycie byłby o 7 proc. lepszy niż rok wcześniej. Obecny rezultat sprzedaży jest uwarunkowany okresem przejściowym. Wyniki sprzedaży obu pierwszych kwartałów 2017 roku w wysokości 15 mln zł pozostają niższe w stosunku do pierwszego półrocza roku ubiegłego o 13,3 proc.

Q2 2017 DOOH

Najważniejszym wydarzeniem na rynku według IGRZ jest wprowadzenie przez firmę JCDecaux  nośników cyfrowych na warszawskim lotnisku Okęcie. - To prawdziwa rewolucja. - czytamy w raporcie. - Taki sam standard jak na głównych lotniskach w Paryżu. Zastosowane rozwiązania technologiczne oraz jakość emisji pozostawiają daleko w tyle znane w Polsce rozwiązania w galeriach handlowych. Na podobną zmianę czekają teraz standardowe nośniki znajdujące się na dojeździe do terminali. Pozwoli ona na stworzenie jednego z najnowocześniejszych, zintegrowanych reklamowych przekazów cyfrowych w tej części Europy.

Prognozy...

...są "umiarkowanie optymistyczne". Sprzedaż OOH w 2017, jak przewiduje Izba, utrzyma się na poziomie roku ubiegłego ze wskazaniem na niewielki wzrost. Nadal pozostaje otwarte pytanie dotyczące badań rynku OOH w ramach IBO.

(igrz/lk/lipiec 2017)

Przypomnijmy, że w ostatnim czasie z IGRZ wystąpiła firma Stroer ze względu na "szereg zdarzeń, w których Izba nie spełniła w należyty sposób pokładanych w niej oczekiwań", a firmy Cityboard Media i Clear Channel wydały oświadczenia, w których komentują m.in. dotychczasowe działania Izby na rzecz branży OOH w Polsce.

Katarzyna Kacprzak 166 Artykuły

Zajmuje się agencjami reklamowymi i eventowymi. Ma na oku studia produkcyjne i branżę OOH. Gdyby mogła wybrać byłaby kopistką w Bibliotece Aleksandryjskiej.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.