Najważniejsza jest wygoda
Wygoda, kontakt mobilny i marketing skrojony na miarę to trzy najważniejsze czynniki, które będą sterować handlem w przyszłości.
Na czoło wysunie się natomiast komunikacja mobilna z konsumentem (86 proc.). Już teraz jest to istotna kwestia, zajmująca w rankingu trzecie miejsce (84 proc.), jednak rola komunikacji mobilnej z konsumentami będzie się wzmacniała.
Najbardziej na znaczeniu zyska jednak spersonalizowany marketing, czyli oferta skrojona na miarę potrzeb klienta. Na razie znajduje się on na pozycji dziewiątej, jednak przed dwoma laty w ogóle nie było go w pierwszej dziesiątce. W przyszłości, według prognoz, znajdzie się na wysokim trzecim miejscu wraz z innymi dwoma czynnikami: transparentnością i internetem.
Spadnie natomiast znaczenie konkurencji cenowej – z obecnych 76 proc. do 66 proc. Jeszcze dwa lata temu czynnik ten zajmował wysoką czwartą pozycję w hierarchii trendów, obecnie spadł na ósme miejsce i z dużą dozą prawdopodobieństwa nie wejdzie w przyszłości do czołowej dziesiątki.
Wśród trendów, które zdominują handel detaliczny GfK wymienia także wielokanałowość oraz dużą liczbę punktów, w których można odebrać zakupy zrobione przez internet. Jest to istotne zarówno w przypadku detalistów, którzy wywodzą się z tradycyjnego handlu stacjonarnego, jak i sklepów internetowych, które uruchamiają placówki stacjonarne.
(handelextra.pl)