AdEx: w I kwartale br. reklama online urosła o 10 proc.

Kluczowy wpływ na dwucyfrową dynamikę mają globalni gracze oraz segment ogłoszeń.

Według badania AdEx – zrealizowanego przez PwC na zlecenie Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska – w pierwszym kwartale 2017 r. nakłady na reklamę cyfrową wyniosły 890 mln zł, o 85 mln zł więcej niż rok wcześniej w porównywalnym okresie. Przełożyło się to na wzrost wartości na poziomie 10 proc. Kluczowy wpływ na dwucyfrową dynamikę mają globalni gracze oraz segment ogłoszeń, które utrzymały dwucyfrowy wzrost, podczas gdy wśród pozostałych podmiotów na rynku dynamika wyniosła 3,7 proc.

Oprócz e-mail marketingu, którego wartość spadła o 3 proc. rok do roku, wszystkie podstawowe formaty reklamy online zanotowały wzrosty, największy w przypadku ogłoszeń (24 proc.). Dwucyfrowy indeks osiągnęła także reklama w wyszukiwarkach (10 proc.), w dużym stopniu dzięki emisji w urządzeniach
mobilnych. Wartość wydatków na display wzrosła o 8 proc., przy czym kluczowy wpływ na tempo rozwojowe reklamy graficznej mieli globalni gracze, którzy zanotowali indeks na poziomie 16 proc.

Biorąc pod uwagę klasyfikację dodatkową – wszystkie istotne formaty rosły również dwucyfrowo: programmatic (25 proc.), wideo (21 proc.), mobile (17 proc.) oraz social media (15 proc.). Ogólny obraz rynku pozostał zbliżony – w torcie reklamowym dominuje display z 48 proc. udziałów.

Jeśli chodzi o strukturę branżową reklamodawców, ścisłe grono liderów pozostało niezmienne. Na pierwszym miejscu z wyraźną przewagą znalazł się handel (19 proc. udziału w rynku), na kolejnych miejscach zaś motoryzacja i telekomunikacja (odpowiednio: 11 proc. i 8 proc.). Warto zwrócić uwagę na wyraźny wzrost wydatków na reklamę w kategorii sprzęty domowe, meble i dekoracje, a także odzież i dodatki oraz wspomniany w gronie liderów handel.

Maciej Florek 2392 Artykuły

Czujnym okiem przygląda się domom mediowym, agencjom interaktywnym i producentom OTC. Odtajnia najbardziej ukryte przetargi. Jego pasją jest kolej i wszystko co z nią związane.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.