Starcom: rynek reklamowy wzrósł o 1,3 proc. w I półroczu br.

Najsilniej rosły sektory: media - wzrost wydatków aż o 53,1 mln zł (dynamika +33,2 proc.), oraz napoje i alkohole (+32,4 mln zł, dynamika +16,2 proc.).

Po sześciu miesiącach 2017 r. wartość netto rynku reklamy wyniosła 4 mld 255,5 mln zł, wynika z najnowszego raportu agencji mediowej Starcom. Jest to o 1,3 proc. więcej niż w ubiegłym roku. Po dobrym pierwszym kwartale (+2,3 proc.) w drugim kwartale rynek spowolnił i urósł jedynie o 0,5 proc.

- PKB w drugim kwartale wzrosło o 3,9 proc., sprzedaż detaliczna o 6,7 proc., stopa bezrobocia spadła w czerwcu do rekordowo niskiego poziomu - 7,1 proc. Mimo wszystkich wymienionych czynników reklamodawcy wydali w okresie od kwietnia do czerwca 2017 r. jedynie o 0,5 proc. więcej niż przed rokiem. Bez wątpienia należy to wiązać z brakiem dużego wydarzenia sportowego na skalę Mistrzostw Europy w piłce nożnej, które w II kwartale ub.r. spowodowały mocny wzrost wydatków. W całym I półroczu 2017 r. wzrost wydatków reklamowych wyniósł 1,3 proc. Prognozujemy, iż rynek mocno przyspieszy w drugim półroczu. Jednocześnie zawężamy naszą prognozę na cały rok 2017 do przedziału 2,0 proc. - 2,5 proc. – mówi Magda Kolenkiewicz, dyrektor generalna Starcomu.

Po sześciu miesiącach 2017 r. dziesięć sektorów zintensyfikowało swoje inwestycje reklamowe, a sześć ograniczyło. Najsilniej rosły sektory: media – wzrost wydatków na reklamę aż o 53,1 mln zł (dynamika +33,2 proc.) oraz napoje i alkohole (+32,4 mln zł, dynamika +16,2 proc.). W I kwartale liderem wydatków był sektor produktów farmaceutycznych i leków, w drugim zaś handel. To właśnie ta ostatnia branża w całym analizowanym okresie miała najwyższy udział w rynku reklamy w Polsce - wyniósł on 15,3 proc. Największy wolumenowy wzrost wygenerował sektor media, który wydał aż o 53,1 mln zł więcej niż w 2016 r. Zarówno w I, jak i w II kwartale dużo w reklamę inwestowały witryny internetowe takie jak: pyszne.pl, momondo.pl, booking.com czy showmax.com. W przypadku sektora napoje i alkohole wzrost wydatków o 32,4 mln zł (+16,2 proc.) to w dużej mierze zasługa Grupy Żywiec, Carlsberga oraz Foodcare.

Z kolei liderem spadków był sektor żywność, który zredukował swoje wydatki reklamowe o 47,7 mln zł (dynamika -9,8 proc.). Jest to w głównej mierze efekt cięć budżetów dużych koncernów FMCG, m.in. Unilevera, Mondeleza i Maspeksu. Sektory, które podobnie jak żywność mocno zmniejszyły swoje wydatki reklamowe, to: finanse (-33 mln zł, dynamika -8,9 proc.); podróże i turystyka (-13,4 mln zł, dynamika -10,8 proc.); produkty do użytku domowego (-7,4 mln zł, dynamika -9,8 proc.); komputery i audio video (-7,1 mln zł, dynamika -12,3 proc.).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

W pierwszym półroczu 2017 r. najwyższą dynamikę wzrostową zanotowały wydatki na reklamę kinową (+10,9 proc.). W samym I kwartale najsilniej rósł segment online, jednak w II kwartale dynamika wzrostu spadła do 7,3 proc., przez co w całym półroczu wydatki na reklamę internetową wzrosły o 8,8 proc. W pozostałych mediach odnotowano spadki. Reklama telewizyjna oraz zewnętrzna spadły o 0,5 proc., reklama radiowa o 3,9 proc. Wartość reklam sprzedanych w dziennikach oraz magazynach spadła odpowiednio o 16,7 proc. i 10,0 proc.

Biorąc pod uwagę wolumen, najwyższy wzrost odnotowała reklama internetowa, na którą reklamodawcy wydali o 110,6 mln zł więcej niż przed rokiem. Liderem wydatków był sektor handlowy, który zwiększył swoje budżety o 9,2 proc. względem poprzedniego roku (+18,2 mln zł). Kolejne sektory pod względem wartości wydatków to finanse (-10,1 mln zł, dynamika -6 proc.) oraz motoryzacja (+10 mln zł, dynamika +6,5 proc.). Analizując rynek reklamy online pod kątem wpływów wydawców, najwyższą dynamikę wzrostu notuje Facebook, który wykorzystuje duże zainteresowanie biznesu treściami wideo w przekazach na platformach społecznościowych. Reklamodawcy coraz częściej wykorzystują także contentmarketingowe transmisje live. Ponadto Facebook zapowiedział pojawienie się reklam w aplikacji Messenger. Jako wiodący trend w 2017 r. należy wymienić rozwój reklamy mobilnej. Analitycy Starcomu szacują, iż udział mobile w rynku digitalowym w pierwszym półroczu wyniósł 35,5 proc.

W I półroczu udział internetu w wydatkach reklamowych wyniósł ok. 32 proc. Spadek wydatków telewizyjnych w II kwartale przełożył się na spadek udziału tej klasy mediów aż o 0,9 pkt proc. z 48,5 proc. w 2016 r. do 47,6 proc. w tym samych okresie kolejnego roku. Oprócz telewizji udział w wydatkach polskich reklamodawców zmniejszył się także w przypadku magazynów (-0,5 pkt proc.), dzienników (-0,5 pkt proc.), reklamy zewnętrznej (-0,1 pkt proc.) oraz radia (-0,4 pkt proc.). Na znaczeniu zyskuje reklama kinowa, która posiadała w pierwszym półroczu 2017 r. 1,4 proc. udziału w torcie reklamowym (wzrost o 0,12 pkt. proc.).

Maciej Florek 1826 Artykuły

Czujnym okiem przygląda się domom mediowym, agencjom interaktywnym i producentom OTC. Odtajnia najbardziej ukryte przetargi. Jego pasją jest kolej i wszystko co z nią związane.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.