Baner rządzi internetem

Z raportu GemiusAdMonitor za pierwsze półrocze br. wynika, że w 70 proc. kampanii w internecie w Polsce wykorzystywano banery. Pod tym względem Polska nie odbiega od innych rynków Europy Środkowej.

Gemius opublikował autorski raport dotyczący pierwszego półrocza br. Z GemiusAdMonitora wynika, że w pierwszej połowie 2017 r. w 13 krajach Europy Środkowo-Wschodniej - wszystkich analizowanych w badaniu - standardowe banery wykorzystywane były średnio w 82 proc. kampanii reklamowych online. Najchętniej po narzędzie to sięgali marketerzy rumuńscy (91 proc. kampanii). Najmniejszy udział banerów w kampaniach internetowych zanotowano na Ukrainie (65 proc.). W większości krajów najpopularniejszym formatem w tej kategorii był 300 x 250.

Czas rich mediów dopiero nadejdzie

Średnio na analizowanych rynkach formaty rich media (reklamy multimedialne) wykorzystywano w 32 proc. prowadzonych kampanii reklamowych online. Liderem pod względem korzystania z rich media w reklamie są Czechy (56 proc.). Najmniej tego typu formatów wykorzystywano na Łotwie (12 proc.). Najpopularniejszymi i zarazem najczęściej klikanymi reklamami w tej kategorii są te wykorzystujące wideo.

Reklamy internetowe na ekranach komputerów stacjonarnych i laptopów najczęściej wyświetlały się na Węgrzech (77 proc. emisji reklam ogółem w tym kraju). Największy odsetek emisji reklam na smartfonach zanotowano w Turcji i Rumunii (36 proc.), a stosunkowo najwięcej emisji na tabletach odnotowano na Słowacji (8 proc.).

Najwyższy współczynnik klikalności wśród 13 badanych krajów odnotowano w Turcji (CTR 1,16 proc.), najniższy w Czechach (0,43 proc.). Dane pokazują, że średnio dla wszystkich krajów formaty rich media uzyskały wyższy wskaźnik CTR niż banery. Branżami, których reklamy były najczęściej klikane w regionie, są telekomunikacja i produkty spożywcze wraz z napojami.

 

Polska jak Europa

 W Polsce współczynnik klikalności reklam internetowych w pierwszej połowie 2017 r. wyniósł 0,66 proc., czyli utrzymał poziom porównywalny do tego samego okresu 2016 r. W 70 proc. kampanii reklamowych wykorzystywano standardowe formaty reklamy, czyli banery. Formaty rich media wystąpiły w 39 proc. kampanii w Polsce. 71 proc. emisji reklam pojawiało się Polakom na komputerach stacjonarnych, 25 proc. na smartfonach, a 4 proc. oglądali na tabletach. Najczęściej klikanymi przez nich reklamami były te, które przygotowali producenci żywności i napojów (CTR 1,20 proc.).

Raport Gemius – GemiusAdMonitor – prezentuje szczegółowe dane na temat reklamy internetowej w 13 krajach Europy Środkowej i Wschodniej (Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Estonia, Litwa, Łotwa, Mołdawia, Polska, Rumunia, Słowacja, Turcja, Ukraina, Węgry). Zawiera między innymi informacje o trendach w reklamie internetowej, efektywności poszczególnych form kreacji, rankingi najpopularniejszych formatów reklamowych oraz profile internautów, którzy mieli kontakt z reklamą online.

Piotr Machul 136 Artykuły

Zajmuje się tematyką mediową, głównie telewizyjną i radiową. Przeżył kilkuletni romans z copywritingiem. Zdecydowanie woli dziennikarstwo. Dziwne, że nie mieszka w czeskiej Pradze, bo uwielbia to miasto.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.