Sieci handlowe zwiększają wydatki reklamowe

Biedronka i Lidl coraz zacieklej walczą o tego samego klienta - wynika z analizy Codemedia.

Dom mediowy Codemedia przeprowadził analizę wydatków mediowych sektora handel. Wynika z niej, że w pierwszej połowie br. ten sektor (bez e-commerce) wydał na reklamy 492,7 mln zł, o 8 proc. więcej niż w analogicznym okresie w poprzednim roku i 33 proc. więcej niż dwa lata temu. Najwięcej zainwestowały w promocję super- i hipermarkety – 327,4 mln zł. Na czele największych reklamodawców sektora utrzymał się Lidl. W porównaniu rok do roku z podium spadło Jeronimo Martins Polska, które wyprzedził Terg, właściciel sieci marketów Media Expert. W pierwszej trójce znalazło się także Metro Group (do którego należą: Makro Cash & Carry, Real, Media Markt i Saturn).

Wydatki Lidla na reklamę wyniosły w pierwszej połowie br. 65,7 mln zł, o 5 proc. więcej niż w analogicznym okresie ub.r. Na drugim miejscu uplasowało się Metro Group, które przeznaczyło na promocję prawie 36 mln zł, a na trzecim Terg z inwestycjami na poziomie 31,9 mln zł. Obaj reklamodawcy także wydali w porównaniu rok do roku więcej na promocję – odpowiednio o 9 i 14 proc. Tuż za podium znalazł się właściciel marki Biedronka - Jeronimo Martins Polska, który na wydatki mediowe przeznaczył w pierwszej połowie tego roku 29,5 mln zł, o 9 proc. mniej niż w analogicznym okresie w poprzednim roku.

- Z sondażu przeprowadzonego przez agencję badawczą Maison & Partners na zlecenie ISBnews wynika, że Polacy bardzo chętnie robią zakupy w marketach wielobranżowych i dyskontach. Wśród nich na pierwszym miejscu plasuje się Biedronka – jest ulubionym sklepem aż 62 proc. badanych. W dalszej kolejności wybierany jest Lidl. Obie marki mierzą się w walce o tego samego konsumenta, dlatego nie dziwi wzrost wydatków reklamowych Lidla, który próbuje wyprzedzić swojego rywala - mówi Anna Lipińska, group account director w Codemedia.

W pierwszej dziesiątce reklamodawców sektora znalazły się także: Euro-Net Warszawa, Tesco Polska, IKEA Polska, Kaufland Polska Markety, Carrefour Polska, Leroy Merlin Polska. W porównaniu z poprzednim rokiem z zestawienia top 10 wypadł Rossmann.

Inwestycje w promocję top 10 reklamodawców stanowiły w pierwszej połowie 2017 r. 54 proc. wydatków mediowych całego sektora handel.

Reklamodawcy z sektora handel najwięcej przeznaczyli na reklamy w telewizji - ponad 180 mln zł, co stanowi 37 proc. wszystkich wydatków branży. Na drugim miejscu uplasowało się radio – 30 proc. udziału. A na kolejnych: internet (12 proc.), outdoor (8 proc.), magazyny (7 proc.), gazety (4 proc.) i kina (2 proc.).

Maciej Burlikowski 813 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.