Raport EY i Ekstraklasy: za nami rekordowy sezon dla finansów polskich klubów piłkarskich

Ponad 700 mln zł przychodów, pierwszy w historii ligi dodatni wynik finansowy netto 16 klubów Ekstraklasy - 66 mln zł, najwyższe wpływy z transferów - 117 mln zł i rekordowe z praw mediowych - 260 mln zł - wynika z raportu EY i Ekstraklasy.

Firma doradcza EY i spółka Ekstraklasa SA raportem "Ekstraklasa Piłkarskiego Biznesu" podsumowały sezon piłkarski 2016/2017 – sezon rekordów finansowych i sportowych. Zwycięzcą przygotowywanego od 9 lat rankingu biznesowego okazał się ubiegłoroczny Mistrz Polski – zespół Legii Warszawa, którego przychody wzrosły o 151 mln zł, osiągając wysokość 281 mln zł, co stanowiło 40 proc. przychodów całej ligi. Drugie miejsce w rankingu EY i Ekstraklasy SA zajął Lech Poznań, na trzeciej pozycji uplasowała się Lechia Gdańsk. Po raz pierwszy w historii raport został opracowany na podstawie danych finansowych dotyczących sezonu ligowego, zamiast roku kalendarzowego.

Łączne przychody klubów Ekstraklasy przekroczyły w sezonie 2016/2017 barierę 700 mln zł i wyniosły 706,6 mln zł w porównaniu z 511,2 mln zł w 2015 r. Wzrost przychodów Ekstraklasy wobec poprzedniej edycji raportu wyniósł 38 proc., co jest zasługą rekordowych przychodów w dwóch kategoriach. Przychody transferowe osiągnęły najwyższy w historii zestawienia poziom 117 mln zł, a przychody z praw mediowych, głównie za sprawą występów Legii w rozgrywkach Ligi Mistrzów, zamknęły się kwotą 260 mln zł (w porównaniu z 137,5 mln zł w 2015 r.).

Rekordy odnotowały również wartości mediowe wygenerowane przez kluby dla ich sponsorów. Wartość telewizyjna Ekstraklasy wyniosła 473 mln zł, w porównaniu z 390 mln zł rok wcześniej. Większość ekspozycji – zarówno ilościowo, jak i wartościowo – wygenerowały mecze. Wartość mediowa wyniosła ponad 323 mln zł. Rekordowy wynik dla swojego sponsora koszulkowego uzyskał Lech Poznań – ponad 15 mln zł.

Ścisła czołówka rankingu biznesowego powtórzyła wyniki z poprzedniej edycji raportu, aż siedem pierwszych miejsc ułożyło się bowiem analogicznie do poprzedniego roku. W sezonie 2016/2017 Legia Warszawa obroniła nie tylko tytuł Mistrza Polski, ale również pozycję lidera w rankingu biznesowym raportu. Klub okazał się najlepszy w zestawieniu medialno-marketingowym, zajął drugie miejsce w klasyfikacji finansowej oraz trzecie pod kątem efektywności sportowej.

Legia zanotowała znaczący wzrost przychodów – o 151 mln zł – do rekordowego poziomu 281 mln zł. Stanowi to 40 proc. przychodów Ekstraklasy.

Optymizm płynący z dobrych wyników Ekstraklasy i niektórych klubów widoczny w raporcie studzi Dariusz Marzec, prezes spółki Ekstraklasa. - W ślad za rozwojem komercyjnym muszą pójść wyniki sportowe. To za nie UEFA bardzo dobrze płaci. Dopóki dwa, trzy kluby z Polski nie będą regularnie uczestniczyć w rozgrywkach grupowych Ligi Mistrzów i Ligi Europejskiej, trudno nam będzie porównywać się do konkurencyjnych europejskich lig – uważa Marzec.

Ten temat rozwija też w wywiadzie w ostatnim wydaniu tygodnika "Piłka Nożna". Twierdzi, że rozwój biznesu związanego z klubową piłką nożną jest ściśle powiązany z wynikami sportowymi, w tym z walką klubów o pieniądze płynące z UEFA po dobrych występach w pucharach i inwestycjami w szkolenie młodych piłkarzy.

"Ekstraklasa Piłkarskiego Biznesu" jest jedynym oficjalnym wydawnictwem na temat polskich klubów piłkarskich firmowanym logo spółki Ekstraklasa SA. Raport miał dotąd 9 edycji. Publikacja zawiera ranking biznesowy oraz opisy wszystkich klubów Ekstraklasy pod kątem: sportowym, medialno-marketingowym i finansowym. Ranking składa się z trzech komponentów: sport, marketing i medialność, finanse.

 

 

Piotr Machul 128 Artykuły

Zajmuje się tematyką mediową, głównie telewizyjną i radiową. Przeżył kilkuletni romans z copywritingiem. Zdecydowanie woli dziennikarstwo. Dziwne, że nie mieszka w czeskiej Pradze, bo uwielbia to miasto.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.