KER: Reklama Reserved przekracza "dopuszczalne granice obyczajowości"

Komisja stwierdziła, że reklama może zaowocować brakiem zaufania do apeli społecznych i zniechęcać do zaangażowania się w działania społeczne.

Przedmiotem skarg złożonych do Komisji Etyki Reklamy (KER) była reklama internetowa marki Reserved (LPP SA).

Skarżący stwierdzili między innymi, że "spoty z kanału Youtube nie niosły znamion reklamy. Reklamodawca zagrał na uczuciach i chęci pomocy ludzi, by reklama rozprzestrzeniała się viralowo." oraz, że "reklamodawca z pełna premedytacją wykorzystał naiwność, życzliwość odbiorców i ich gotowość do niesienia innym ludziom pomocy, nawet w takiej sprawie, jak odnalezienie ukochanego mężczyzny poznanego na koncercie". 

Skarżony  - firma LPP nie uczestniczyła w posiedzeniu oraz nie złożył pisemnej odpowiedzi na skargi.

Zespół KER uznał, że przekaz w formie viralowej wypełnia definicję reklamy przyjętą w Kodeksie Etyki Reklamy a także wytyczne EASA odnośnie najlepszych praktyk w komunikacji marketingowej. Podzielił zarzuty skarżących, uznając, że w reklamie przekroczono dopuszczalne granice obyczajowości. Uznał również, żereklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej i może nadużywać zaufania odbiorców. Zwrócił uwagę, że ukazanie w reklamie nieoznaczonej jednoznacznie jako przekaz marketingowy historii opartej na motywie potrzeby niesienia pomocy może w przyszłości spowodować większą zachowawczość odbiorców, brak zaufania do apeli społecznych będących inspiracją dla ocenianej reklamy i zniechęcać do zaangażowania się w działania społeczne. Zespół KER zwrócił uwagę, iż w tak wrażliwych sferach jakimi są uczucia ludzkie i nawoływanie do pomocy i zaangażowania się odbiorców, szczególnie w świetle rosnącej fali fake news, wymaga się wzmożonej staranności w komunikacji reklamowej.

Katarzyna Kacprzak 166 Artykuły

Zajmuje się agencjami reklamowymi i eventowymi. Ma na oku studia produkcyjne i branżę OOH. Gdyby mogła wybrać byłaby kopistką w Bibliotece Aleksandryjskiej.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.