W garze kipi

Klienci podkręcili ogień swoim domom mediowym, sprawdzając ich oferty w przetargach.

Orange Polska zawęził listę agencji w przetargu na planowanie i zakup mediów. O budżet wart ok. 500 mln zł cennikowo walczą już tylko Initiative (IPG Mediabrands), czyli obecna agencja klienta, oraz Zenith (Publicis Media). Oznacza to, że marketer podziękował już Arenie Media (Havas Media Group) i MEC (WPP/GroupM). Przedstawiciele klienta nie komentują żadnych informacji związanych z tym postępowaniem. Podobnie zachował się Play, który nie chciał odpowiadać na nasze pytania, a wiemy, że właściciel tej marki - P4 - prowadzi taki sam konkurs jak Orange. Listy domów mediowych zaproszonych do prezentacji nie udało nam się ustalić. Play od siedmiu lat jest klientem MediaComu Warszawa (WPP/GroupM).

W dalszym ciągu czekamy na rozstrzygnięcie jeszcze jednego ważnego przetargu - T-Mobile, który toczy się na poziomie regionalnym (Europa). Tu budżetu broni Starcom (Publcis Media). Na razie z głównych graczy telekomowych na przetarg nie zdecydował się Polkomtel, który spokojnie pracuje z Vizeum (Dentsu Aegis Network Polska).

Za nami kilka przetargowych rozstrzygnięć, w których górą był Starcom. Ta agencja zgarnia od 2018 r. obsługę dwóch ważnych klientów od swoich siostrzanych agencji z grupy. Starcom wygrał bowiem budżet Grupy Żywiec, do tej pory obsługiwany przez Spark Foundry (dawny Mediavest). Przetarg, w którym uczestniczyło też Dentsu Aegis Network, był audytowany przez Instytut Audytu Mediowego. Starcom zgarnia też działania mediowe  dla L'Oreala, który przez ostatnie lata był klientem Zenitha. Przetarg obejmował obsługę mediową offline i online hubu L’Oreal Polska i kraje bałtyckie. Współpraca z dotychczasowymi agencjami mediowymi na rynku polskim – Zenith i Value Media – zakończy się w grudniu 2017 r.

MEC udało się utrzymać obsługę IKEA na naszym rynku. Tabele kosztowe w tym przetargu wypełniły również Carat (Dentsu Aegis Network) oraz agencja z tej samej grupy co MEC, czyli MediaCom Warszawa.

Z kolei Havas Media wygrał przetarg na obsługę mediową offline i online Perfetti Van Melle. Perfetti to jeden z "długodystansowych" klientów Grupy OMD, która pracowała dla tego klienta przez ostatnich 12 lat. Zespół obsługujący właściciela marek Mentos czy Chupa Chups pracował w ramach agencji PHD. Gorączkę w  Grupie OMD wywołał też jej inny wieloletni zleceniodawca i wcale niemały marketer – McDonald’s, rozpisując globalny przetarg na obsługę mediową. Szczegóły konkursu nie zostały podane. Klient chce zmienić zasady współpracy z partnerami mediowymi, wybierając nie jedną międzynarodową agencję, ale kilka dedykowanych w odpowiednich regionach. OMD pracuje dla McDonald’s od czternastu lat. Kto będzie #miałsmakanamaka?

Maciej Florek 1826 Artykuły

Czujnym okiem przygląda się domom mediowym, agencjom interaktywnym i producentom OTC. Odtajnia najbardziej ukryte przetargi. Jego pasją jest kolej i wszystko co z nią związane.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.