Znamy wyniki XII edycji Superbrands
Po raz pierwszy tytuły przyznali wyłącznie konsumenci w ramach niezależnego badania marek. W czołówce najsilniejszych brandów: Rossmann, Allegro, Google, Wedel i Milka.
Organizacja Superbrands od przeszło 20 lat wyłania najsilniejsze marki na poszczególnych rynkach. W Polsce, w ciągu 12 lat działalności, metodologia selekcji laureatów przeszła ewolucję – początkowo o przyznaniu wyróżnień decydowało grono ekspertów marketingu, stopniowo głos zyskiwali konsumenci, aż do bieżącej edycji, kiedy marki w 100 proc. były wybierane przez konsumentów w badaniu.
Ankietę metodą CAWI po raz kolejny zrealizował Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia. O opinie zapytanych zostało ponad 10 tysięcy konsumentów, łącznie przebadano blisko dwa tysiące marek. Kluczowym czynnikiem decydującym o przyznaniu wyróżnień był indeks siły marki, który wynikał z różnicy między wynikiem polecania a odradzania danej marki. Tytuły Superbrands otrzymały marki, które znalazły się w ścisłej czołówce w każdej kategorii, natomiast tytuły Superbrands Polska Marka przyznano najwyżej ocenionym markom z polskim rodowodem.
- Konsumenci znacznie częściej polecają marki, niż je odradzają. Nieco bardziej skłonne do polecania marek są kobiety, mniej zaś osoby z najstarszej grupy wiekowej, powyżej 50. roku życia. Najczęściej polecaną kategorią są produkty do deserów czy wypieków, najrzadziej zaś banki. Generalnie widoczna jest zasada, że tam, gdzie umowa z dostawcą lub producentem jest długofalowa, konsumenci rzadziej skłonni są polecać daną markę. Może to wynikać z faktu, że nie chcą brać na siebie odpowiedzialności, czy dana osoba będzie zadowolona. Skłonność do polecania danej marki jest ściśle skorelowana z kilkoma czynnikami: zaufaniem, atrakcyjnym wizerunkiem oraz wysoką jakością – komentuje Krzysztof Szczerbacz, kierownik zespołu badawczego w ARC Rynek i Opinia.
Pełna lista laureatów jest dostępna na stronie: www.superbrands.pl/badanie2018
Organizator Superbrands przygotował w tym roku także ranking top topów - marek, które spośród wszystkich badanych uzyskały najwyższe wyniki rekomendacji. Są to w kolejności: Rossmann, Allegro, Google, Wedel, Milka, Piątnica, Lego, Lidl, OLX, Facebook, YouTube, Atlas, Jan Niezbędny, Dr. Oetker, Lipton, Finlandia, Lubella, Tymbark, Biedronka i Velvet.
"Media & Marketing Polska" jest patronem medialnym Superbrands.
W MMP prawie od 20 lat pisze o marketerach i strategiach marketingowych, a także o detalistach, BTL, digitalu i badaniach. Właściciel 8- kilogramowego kota.