Gemius o Czarnym Piątku w polskim e-handlu

Właśnie opublikowana analiza danych z ub. roku pokazuje, że w Black Friday do polskich e-sklepów zajrzało o 1 mln (29 proc.) więcej internautów niż średnio w pozostałe dni miesiąca.

Z danych Gemius/PBI wynika, że Czarny Piątek 25 listopada 2016 r. strony WWW sklepów internetowych odwiedziło 5,3 mln osób - 20 proc. internautów. Zdecydowanie mniej, bo 4,7 mln (18 proc.) przyciągnął Cyber Monday, 28 listopada, a jeszcze mniej - Dzień Darmowej Dostawy, 29 listopada ─ 4,1 mln (16 proc.), czyli tyle, ile średnio codziennie w listopadzie ub. r.

Biorąc pod uwagę serwisy e-commerce ogółem, czyli oprócz e-sklepów także platformy zakupów grupowych, serwisy aukcyjne oraz porównywarki cen i opinii, wyniki wyglądają inaczej, choć różnice liczbowe są nieznaczne. W tym przypadku największą liczbę użytkowników odnotowano 14 listopada - ponad 7,5 mln (zasięg 30 proc.), a Cyber Monday przyciągnął więcej zainteresowanych (7,5 mln użytkowników, 29 proc.) niż Black Friday (7,4 mln, 28 proc.). 

Zdaniem Emila Pawłowskiego, eksperta Gemiusa, polscy konsumenci traktują promocje Czarnego Piątku  nie jak coś wyjątkowego, ale kolejną okazję cenową. Powtórzenie skali zjawiska zza Oceanu jest trudne ze względu na brak dnia wolnego od handlu (Święto Dziękczynienia). Stąd np. sklep RTV Euro AGD promuje Czarny Tydzień, a nie Czarny Piątek.

Paweł Piasecki 29 Artykuły

Specjalizuje się w e-commerce i nowych technologiach. Pracował m.in jako tłumacz i redaktor, przez ponad 5 lat przygotowywał codzienny serwis prasowy dla przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Miłośnik muzyki klasycznej i jazzu.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.