Binge-watching coraz powszechniejszy

MEC prześwietla polskich fanów seriali. 24 proc. polskich internautów namiętnie ogląda seriale nowej generacji. Wśród ich fanów nadal przeważają młodzi mężczyźni, niemal 90 proc. z nich uprawia binge-watching.

Z badania MEC wynika, że blisko 12 mln Polaków ogląda seriale w sieci. Jest wśród nich grupa wyjątkowo aktywnych odbiorców seriali nowej generacji (premium, wysokiej jakości) stanowiąca 24 proc. populacji internautów w wieku 16+. W grupie tej nadreprezentowani są mężczyźni (54 proc.) i osoby w wieku 25-34 lata - pokazuje najnowsze badanie agencji.

Fanów seriali MEC wyselekcjonował z grupy internautów, którzy oglądali przynajmniej cztery z wylosowanej listy 27 seriali premium. Podobnie jak w ub.r. szeroką bazę takich seriali agencja opracowała we współpracy z specjalistami z FINA (Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny) i vloga Jakbyniepaczeć, a także z serwisem Serialowa. W bazie znalazło się ponad 50 tytułów produkowanych głównie przez stacje kablowo-satelitarne (np. "Gra o tron", "Wikingowie"), jak i serwisy subskrypcyjne ("Narcos", "House of Cards", "Opowieść podręcznej")

Na liście najpopularniejszych wśród nich pozycji rządzi "Gra o tron", którą oglądało blisko dwie trzecie fanów seriali. Wysoko w rankingu popularności uplasowały się też polskie produkcje premium - "Belfer" i "Pakt" budujące – podobnie jak w przypadku pozostałych seriali - znacznie wyższe zasięgi wśród fanów tego typu produkcji niż wśród ogółu internautów.

W stosunku do ubiegłego roku wyraźnie zmieniła się lista najbardziej cenionych producentów seriali. Wśród fanów tego gatunku ogromny awans zaliczył Netflix, zaliczany już przez 47 proc. "seryjnych" do grona ulubionych dostawców seriali (w maju ub.r. – 22 proc.).

 

Na topie, m.in. z uwagi na szerokość oferty z tego rynku, pozostają seriale amerykańskie. Aż trzy czwarte fanów uważa je za produkcje najwyższej jakości.

 

Dostępność seriali w sieci mocno wpłynęła na sposoby ich oglądania. Tylko 13 proc. internautów lubiących produkcje odcinkowe ogląda najczęściej jeden odcinek serialu, większość z nich uprawia tzw. binge-watching. 40 proc. sięga najczęściej po dwa odcinki, a pozostałych 47 proc. po trzy i więcej za jednym razem. Blisko połowa fanów seriali właśnie możliwość oglądania kilku odcinków z rzędu wskazuje jako swoją główną motywację do oglądania programów w sieci.

"Seryjni" intensywnie korzystają ze wszystkich dostępnych źródeł seriali – torrentów, legalnych serwisów VoD i stron pirackich. Znacznie częściej niż przeciętni internauci płacą za VoD – 51 proc. z nich zdarza się kupować w sieci filmy i seriale.

Wiedzę na temat nowości serialowych badana grupa pozyskuje głównie z serwisów internetowych, for internetowych i od znajomych, których polecenie jest jednym z najważniejszych czynników decydujących o wyborze serialu.

W tegorocznej edycji badania MEC sprawdził też, jaką funkcję pełnią seriale w budowaniu statusu i pozycji towarzyskiej. Okazuje się, że dla blisko 40 proc. „seryjnych” oglądanie seriali jest obowiązkową aktywnością osoby, która chce być postrzegana jako obyta i atrakcyjna towarzysko. Jest to więc ważniejszy element budowania statusu niż chodzenie na koncerty i festiwale (34 proc.) czy chodzenie do teatru (21 proc.). Seriale ustępują tylko czytaniu książek (48 proc.) i chodzeniu do kina (46 proc.). To seriale są jednak ważniejszym tematem rozmów niż książki – 68 proc. "seryjnych" rozmawia o nich z rodziną lub znajomymi, podczas kiedy książki bywają dla 63 proc. badanych tematem takich rozmów.

MEC zrealizował badanie na grupie 2 tys. internautów w październiku 2017 r. metodą CAWI.

 

Piotr Machul 136 Artykuły

Zajmuje się tematyką mediową, głównie telewizyjną i radiową. Przeżył kilkuletni romans z copywritingiem. Zdecydowanie woli dziennikarstwo. Dziwne, że nie mieszka w czeskiej Pradze, bo uwielbia to miasto.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.