Zenith: w 2018 r. rynek reklamowy w Polsce wzrośnie o 1,9 proc.

Agencja prognozuje wartość rynku w przyszłym roku na 7,177 mld zł netto.

Wartość polskiego rynku reklamowego wzrośnie w tym roku o 2 proc., a suma wydatków na reklamę zamknie się na koniec roku w kwocie 7,043 mld zł netto − wynika z najnowszych prognoz agencji mediowej Zenith. W 2018 r. rynek reklamowy będzie rósł z nieco niższą dynamiką − spodziewany jest wzrost o 1,9 proc. − i na koniec roku osiągnie wartość 7,177 mld zł netto.

Ten rok jest pierwszym od czterech lat, w którym odnotujemy spadek wydatków na reklamę telewizyjną. Według estymacji agencji Zenith tegoroczne wydatki na reklamę w telewizji będą niższe o 0,2 proc., a w kolejnych latach spadki będą się stopniowo pogłębiały. W 2018 r. rynek reklamy telewizyjnej zmniejszy się o 0,9 proc.

Mimo spowolnienia budżety na reklamę telewizyjną stanowią w tym roku wciąż ponad połowę wszystkich wydatków na reklamę na polskim rynku. Jednak już w przyszłym roku wartość budżetów telewizyjnych spadnie poniżej granicy 50 proc.

Wydatki na reklamę online rosną nadal z dwucyfrową dynamiką. Zwiększenie budżetów na reklamę online w IV kwartale tego roku wpłynęło na podniesienie prognozy i według estymacji Zenitha rynek reklamy internetowej odnotuje w 2017 r. wzrost o 12,1 proc. W przyszłym roku spodziewany jest wzrost o 10,9 proc. Rynek reklamy internetowej rośnie dzięki przepływowi budżetów reklamowych z telewizji i rozwojowi platform VoD. Źródłami wzrostu są też reklama programatyczna i e-commerce.

Po słabszej pierwszej połowie roku w kolejnych dwóch kwartałach reklamodawcy zintensyfikowali swoją obecność w radiu. Wpłynęło to na korektę poprzedniej prognozy Zenitha (-2,5 proc.) i według aktualnych estymacji obecny rok radio zamknie z wpływami z reklamy niższymi o 1,2 proc., natomiast w przyszłym roku spadek wyniesie 1 proc. Bloki reklamowe w radiu wciąż są zdominowane przez dwa sektory – handel i farmację, których budżety stanowią już ponad 50 proc. rynku reklamy radiowej.

Według analityków Zenitha wydatki na reklamę zewnętrzną spadną w tym roku o 1,8 proc., a w 2018 r. spodziewany jest spadek o 1,4 proc. Rynek reklamy zewnętrznej coraz dotkliwiej odczuwa skutki porządkowania przestrzeni miejskiej. Spada liczba nośników typu frontlight, 6x3 i billboard, przy postępującym rozwoju rynkowej oferty nośników typu citylight.

Budżety na reklamę w prasie nadal maleją, jednak dynamika spadków spowalnia. Według Zenitha w 2017 r. wydatki na reklamę w dziennikach będą niższe od ubiegłorocznych o 16,9 proc., a w magazynach – o 14,5 proc. Przyszły rok przyniesie mniejsze spadki – o 12,5 proc. w dziennikach i o 11,9 proc. w magazynach.

Według szacunków branży kinowej liczba sprzedanych biletów do kina przekroczy w tym roku 55 mln – to o 3 mln więcej niż w 2016 r. Szykuje się więc kolejny frekwencyjny rekord, który przyniesie zwiększone zainteresowanie reklamą w kinie. W tym roku ten segment rynku reklamowego odnotował dużo wyższe inwestycje firm z branży samochodowej i mimo spadku wydatków producentów żywności (m.in. Ferrero i Hochland) wydatki na reklamę kinową będą w tym roku wyższe o 3,8 proc. W najbliższych latach wydatki na reklamę w kinach będą stabilnie rosły, jednak już z niższą dynamiką. Według prognozy agencji Zenith w 2018 r. wzrosną o 1,6 proc.

Maciej Florek 1836 Artykuły

Czujnym okiem przygląda się domom mediowym, agencjom interaktywnym i producentom OTC. Odtajnia najbardziej ukryte przetargi. Jego pasją jest kolej i wszystko co z nią związane.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.