PBC: bogaci i wykształceni czytają więcej

Z badania wynika, że czytelnictwo prasy codziennej i magazynów wśród osób zarabiających powyżej 5 tys. zł miesięcznie kilkukrotnie przewyższa średnią krajową.

Polskie Badania Czytelnictwa opublikowały raport nt. czytelnictwa prasy wśród kupujących dobra luksusowe. Z raportu wynika, że osoby o dochodach ponad 5 tys. zł są dobrze wykształcone, mają wysoką pozycję zawodową i często czytają prasę. Widać też, że czytelnictwo prasy rośnie wraz z zawartością ich portfela oraz aktywnością konsumencką.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– Czytelnictwo przeciętnego wydania największych tytułów prasowych wynosi 8-15 proc. w grupie osób o dochodach ponad 5 tys. zł, co oznacza dotarcie do większości grupy celowej przy użyciu samej prasy. Czytelnictwo prasy wśród kupujących marki luksusowe jest kilkukrotnie wyższe niż w skali populacji Polski (wysokie affinity), co oznacza, że prasa jest medium dobrze dopasowanym do grupy celowej – komentuje w raporcie Waldemar Izdebski, prezes PBC.

Osoby o dochodach 5 tys. plus czytają przeciętnie 5-6 tytułów prasowych. Raport ukazuje także wyraźną zależność między wykształceniem i pozycja zawodową a zachowaniami zakupowymi (marki luksusowe) i czytelniczymi Polaków. Prawie 90 proc. kupujących dobra luksusowe czyta prasę, co oznacza, że jest to idealne medium do promocji dóbr luksusowych.

– Przeprowadzone badanie dostarcza niezwykle ciekawej wiedzy o użytkownikach marek luksusowych. Przede wszystkim wyniki te obalają dominujący w niedawnej przeszłości nowobogacki stereotyp osoby zamożnej i tym samym użytkownika marek luksusowych. To już nie jest „prywaciarz” czy „badylarz”, który szybko się dorobił dzięki sprytowi. Osoby bogate w Polsce stają się coraz bardziej elitą: to, jak pokazuje zrealizowane badanie, przedsiębiorcy lub osoby zajmujące wysokie stanowiska menedżerskie. To ludzie solidnie wykształceni, którzy często osiągnęli swoją pozycję dzięki wiedzy, profesjonalizmowi i kompetencjom. Zdecydowanie częściej niż większość Polaków podróżują oraz czytają prasę opiniotwórczą i kolorową – komentuje prof. Dominika Maison z Uniwersytetu Warszawskiego i Maison & Partners.

Badanie ujawnia, że 54 proc. osób bogatych i 45 proc. o dochodach 5 tys. plus czyta prasę przez co najmniej godzinę dziennie. 68 proc. osób zarabiających powyżej 5 tys. zł czyta miesięczniki (średnio 44 proc. Polaków), 31 proc. czyta dzienniki (15 proc.). Ogółem dobrze zarabiający deklarują nawet 10-krotnie większe czytelnictwo niektórych tytułów, a największe miesięczniki kobiece mogą mieć w tej grupie o 17 proc. więcej niż wskazuje średnia krajowa.

PBC zrealizowało badanie internetowe (CAWI) wśród wysokich dochodach, pytając o zakup marek luksusowych, tj. kosmetyków, ubrań, butów i dodatków, biżuterii, zegarków, a także samochodów marek luksusowych i premium. Pytano również o zakup wysokiej klasy sprzętu elektronicznego, wydatki na meble i wyposażenie wnętrz, wycieczki turystyczne, korzystanie z usług kosmetyczki, spa czy posiadanie jachtów i motorówek. Wyodrębniono grupy: bogatych – zarabiających powyżej 14 tys. zł miesięcznie (290 tys. Polaków od 18. do 59. roku życia), osoby o dochodach powyżej 5 tys. zł netto miesięcznie (1,3 mln osób) i aspirujących, którzy zarabiają mniej niż 5 tys. zł netto, ale kupują marki luksusowe (2,9 osób mln).

Badanie zostało zrealizowane przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna, a patronatem objęli je Związek Firm Public Relations i Fundacja na Rzecz Reputacji Marki Premium Brand.

 

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.