Skargi na markę Zbój Energy Drink w KER [wideo]

Komisja uznała, że rozpowszechnianie reklamy powinno zostać niezwłocznie wstrzymane. Marketer nie widzi problemu.

Do Komisji Etyki Reklamy (KER) wpłynęły skargi dotyczące reklam internetowych napoju energetycznego marki Zbój (MR Corp). Konsumenci zgłosili m.in., że "reklama jest seksistowska w każdym znaczeniu tego słowa. Kobiety są sprowadzone do roli obiektów seksualnych, rozebrane" - pisownia oryginalna [przyp. red.].

Przedstawiciele MR Corp nie brali udziału w posiedzeniu, ale złożyli pisemne oświadczenie, w którym czytamy m.in.: "Nie od dziś wiadomo, że kobiety kochają testosteron. Zbój Energy Drink to siła witalna, która dodaje energii i pobudza zmysły. Żyjemy w czasach, w których kobiety mają wolny wybór, są mądre, piękne i przedsiębiorcze, tak samo jak mężczyźni. Żadna z nich nie musi biernie czekać, aż znajdzie ją książę z bajki. To one, kobiety, podejmują decyzję, jak zostało to pokazane w stworzonych na potrzeby reklamy odcinkach "Z życia Zbója"" - pisownia oryginalna.

W przypadku spotu "Tylko to co potrzebne" przedstawiciele MR Corp tak odnoszą się do zarzutów: "Reklama nr 4, która okrzyknięta została seksistowską, jest normalnym przedstawieniem sytuacji z życia wziętej. Kobieta przebywająca na urlopie (drewniany górski domek) schodzi na dół, ponieważ z balkonu spadła jej część garderoby. Ku jej zdziwieniu przed drzwiami czeka, mężczyzna, który wyręczył ją i przyniósł jej tę część garderoby, kobieta jako że była w bliskich relacjach z mężczyzną zaprasza go do środka (wolny wybór kobiet w dobie równouprawnienia) - pisownia oryginalna.

Zespół KER dopatrzył się w reklamie naruszeń norm Kodeksu Etyki Reklamy. Stwierdził, że wykorzystanie  kobiecego ciała nie miało związku z reklamowanym produktem i biorąc pod uwag fabułę reklamy, świadczy o przedmiotowym traktowaniu kobiet. Reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej i narusza dobre obyczaje. KER podkreślił, że reklama nie mieści się w ramach przyjętych norm etycznych i jej emisja powinna zostać niezwłocznie wstrzymana.

Katarzyna Kacprzak 199 Artykuły

Zajmuje się agencjami reklamowymi i eventowymi. Ma na oku studia produkcyjne i branżę OOH. Gdyby mogła wybrać byłaby kopistką w Bibliotece Aleksandryjskiej.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.