Instytut Monitorowania Mediów o wydatkach reklamowych w okresie świątecznym

W grudniu największy budżet na reklamę przeznaczyła branża handlowa, a marką, która zainwestowała najwięcej był Media Expert (54,5 mln zł).

Spośród branż przebadanych przez Instytut Monitorowania Mediów - farmaceutycznej, finansowej, handlowej, motoryzacyjnej i telekomunikacyjnej - największy udział, 43 proc, w wydatkach reklamowych (uwzględniono reklamy w telewizji, radiu i prasie) miała branża handlowa. Na drugim miejscu znalazła się branża farmaceutyczna, na trzecim – finansowa.

Źródło: Instytut Monitorowania Mediów
Źródło: Instytut Monitorowania Mediów

 Z badania wynika też, że pogłoski o "śmierci telewizji" jako medium reklamowego są zdecydowanie przedwczesne. Każda ze zbadanych branży wciąż inwestuje najwięcej środków w reklamę telewizyjną, przy czym w branżach finansowej i telekomunikacyjnej było to ponad 80% budżetu reklamowego.

Źródło: Instytut Monitorowania Mediów
Źródło: Instytut Monitorowania Mediów

Spośród marek z branży handlowej najwięcej w reklamę radiowo-telewizyjną i prasową zainwestował Media Expert (54,5 mln zł), za nim uplasowały się Lidl (39,7 mln zł) oraz Media Markt (27,2 mln zł). W tej branży największy budżet został wykorzystany na reklamę sklepów z elektroniką (i nic dziwnego - elektronika to jedna z najpopularniejszych kategorii prezentów świątecznych) oraz sklepów dyskontowych. Na trzecim miejscu znalazła się reklama hipermarketów.

Źródło: Instytut Monitorowania Mediów
Źródło: Instytut Monitorowania Mediów

W branży farmaceutycznej marką o największych wydatkach reklamowych (prawie 8 mln zł) był Desmoxan, środek pomagający zerwać z nałogiem nikotynowym - widać tu wpływ okresu, w którym czynimy postanowienia noworoczne. Kolejne miejsca zajęły marki Vicks i APAP. Sezon przeziębień wpływa na kategorie produktów najsilniej reklamowanych w tej branży - w grudniu ub. r. były to preparaty na przeziębienie i grypę (13 proc.) na kaszel (7 proc.) oraz na katar (6 proc.) - ta ostatnia ex aequo z suplementami diety.

W branży finansowej największym reklamodawcą w grudniu była Visa - zainwestowała w promocję niemal 8 mln zł. Pieniądze poszły głównie na reklamy reklamy konkursu, w którym nagrodą jest wyjazd na Zimowe Igrzyska Olimpijskie. W pierwszej trójce, w której różnice nie były zbyt znaczne, znalazły się także mBank oraz Provident. W okresie świątecznego szaleństwa zakupowego najsilniej reklamową kategorią w branży finansowej były oczywiście pożyczki gotówkowe (37 proc. produktów i usług).

Spośród firm telekomunikacyjnych najwięcej w reklamę zainwestował w grudniu Orange (29,1 mln zł), zdecydowanie wyprzedzając Plusa (18,4 mln zł) oraz T-Mobile (11,1 mln zł). 40 proc. ogółu reklam w tej branży dotyczyło oferty abonamentowej. Często wiąże się ona z możliwością kupna w promocyjnej cenie nowych telefonów - atrakcyjnych prezentów świątecznych.

Wśród marek motoryzacyjnych na czołowym miejscu znalazła się Skoda z 9,2 mln zł wydanymi na reklamę w grudniu, wyprzedzając Volkswagena (7,5 mln zł)  i Citroena (6,2 mln zł). 79 proc. reklam w tej braży dotyczyło samochodów osobowych.

Raport opracowany na podstawie danych z monitoringu reklam admonit Instytutu Monitorowania Mediów obejmuje okres 1-31 grudnia 2017 r. Wydatki prezentowane w raporcie podawane są według oficjalnych cenników netto poszczególnych mediów.

Paweł Piasecki 42 Artykuły

Specjalizuje się w e-commerce i nowych technologiach. Pracował m.in jako tłumacz i redaktor, przez ponad 5 lat przygotowywał codzienny serwis prasowy dla przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Miłośnik muzyki klasycznej i jazzu.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.