Facebook zmienia algorytm w Aktualnościach

Serwis będzie wybierał posty, które mają największe szanse na interakcje ze znajomymi, i umieszczał je wyżej w Aktualnościach.

Facebook ogłosił zmianę w algorytmie pozycjonującym posty w Aktualnościach. Aktualizacja nadaje priorytet postom, które inicjują dyskusje i pogłębiają relacje. Dzięki niej Facebook będzie wybierał posty, które mają największe szanse na interakcje ze znajomymi, i umieszczał je wyżej w Aktualnościach. W tym celu treści zamieszczane przez rodzinę i przyjaciół zyskają wyższy priorytet od publicznych wpisów.

Co to oznacza dla marek i wydawców? - Trudno te zapowiedzi uznać za zaskakujące, Facebook od przynajmniej kilkunastu miesięcy cechuje się konsekwencją w ograniczaniu zasięgu profili marek i przesuwaniu wagi w Newsfeedzie użytkownika na rzecz treści pochodzących od jego znajomych lub - precyzyjniej - wynikających z interakcji, jakich jego znajomi dokonują. W największym możliwym uproszczeniu: postów od marek będzie oczywiście w Newsfeedzie użytkownika znacznie mniej i odpowiednio wzrosną koszty dotarcia i budowania zasięgu. To jednak daleko idące uproszczenie i warto mieć na uwadze kilka niuansów. Same kolejno zapowiadane zmiany należy bowiem oceniać, rozdzielając perspektywę przynajmniej na: użytkownika, markę i wydawcę rozumianego jako medium - komentuje te zmiany Mateusz Walkowiak, head of Socialyse (Havas Media Group).

Dodaje on, że z perspektywy użytkownika i marki za bardzo istotny uważa niewinnie wyglądający akapit traktujący o "engagement-bait". - Wszyscy dawno zrozumieli, że kluczem do zasięgu organicznego jest zaangażowanie użytkowników, co skutkowało zalewem postów obliczonych na łatwe pozyskanie wielu interakcji. Należy się spodziewać, że te praktyki znacznie stracą na efektywności, a tym samym zarówno posty, jak i mechanizmy bazujące na dużej liczbie reakcji lub prostych komentarzy będą penalizowane. Spadek efektywności tych rozwiązań i mniejsza ich widoczność w Newsfeedzie będzie korzyścią dla użytkowników. Powinien także wpłynąć na przewartościowanie wielu social mediowych strategii i KPI po stronie marek i agencji. Jakość treści być może wygra z ich liczbą, a budżetami promocyjnymi będą wspierane te wartościowe, a nie posty realizujące proste KPI's. Użytkownik ponownie skorzysta, a działania w social mediach staną się niejako z konieczności mądrzejszymi. Nie zdziwię się, jeśli w tym kontekście wystarczy sama zapowiedź zmian - agencje powinny reagować na nią samą i może już niebawem zaobserwujemy poprawę serwowanych nam treści - uważa Walkowiak.

Maciej Florek 2392 Artykuły

Czujnym okiem przygląda się domom mediowym, agencjom interaktywnym i producentom OTC. Odtajnia najbardziej ukryte przetargi. Jego pasją jest kolej i wszystko co z nią związane.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.