KER: reklamy "Botoksu" przekraczają granicę dobrych obyczajów

Przedstawiciele Kino Świat nie uczestniczyli w posiedzeniu i nie złożyli pisemnej odpowiedzi na skargę.

Do Komisji Etyki Reklamy (KER) wpłynęły skargi dotyczące reklamy internetowej, zwiastunów, oraz kampanii OOH, które promowały film Patryka Vegi "Botoks". Skarżący zgłaszali m.in., że "w zwiastunie internetowym w pierwszej sekundzie pojawia się fałszywa informacja: >W zeszłym w roku w Polsce 17 proc. pacjentów nie przeżyło operacji<. Podana w reklamie informacja jest fałszywa. W rzeczywistości śmiertelność pooperacyjna w polskich szpitalach wynosi mniej niż 1 proc. Błąd zapewne pochodzi z artykułu z 2012 r., którego wyniki zostały później podważone. Interweniowało w tej sprawie Ministerstwo Zdrowia (...)
Reklama wprowadza odbiorców w błąd, co może mieć dla nich zupełnie realne konsekwencje. Pacjenci przekonani, że co szósta operacja kończy się zgonem, mogą podejmować decyzje niebezpieczne dla zdrowia i życia własnego lub swoich dzieci: unikać niezbędnych zabiegów i operacji lub szukać pomocy u znachorów" [pisownia oryginalna – przyp. red.].

Przedstawiciele Kino Świat nie uczestniczyli w posiedzeniu i nie złożyli pisemnej odpowiedzi na skargę. Zespół KER dopatrzył się w reklamach naruszenia norm Kodeksu Etyki Reklamy. Uznał, że reklama, poddając w wątpliwość sens leczenia, nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej i przekroczono w niej granicę dobrych obyczajów. Z uwagi na to, że reklama nie powinna naruszać społecznego zaufania do prawidłowo realizowanych działań podejmowanych w zakresie ochrony zdrowia ani wykorzystywać braku wiedzy jej odbiorców zespół KER dopatrzył się w reklamie treści nadużywających zaufania odbiorców lub wykorzystujących ich brak doświadczenia lub wiedzy oraz treści wprowadzających odbiorców w błąd.

Katarzyna Kacprzak 221 Artykuły

Zajmuje się agencjami reklamowymi i eventowymi. Ma na oku studia produkcyjne i branżę OOH. Gdyby mogła wybrać byłaby kopistką w Bibliotece Aleksandryjskiej.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.