Ruch na scenie międzynarodowej

Rok 2018 zaczął się od globalnego przetargu mediowego Marsa. Za jego przykładem poszło jeszcze kilku klientów.

Mars to niekwestionowany gigant w kategorii FMCG. Dlatego rozpisanie przez niego międzynarodowego przetargu na media zelektryzowało rynek już na samym początku roku. A gra – z całą pewnością - jest warta świeczki. Budżet Marsa szacowany jest na ok. 1 mld funtów. Po latach współpracy Marsa z kilkoma domami mediowymi, teraz ma nadejść konsolidacja budżetu w jednej agencji. Globalnie dla tego klienta pracuje sieć MediaCom (WPP/GroupM). Ta umowa obowiązuje również na polskim rynku. Ale budżet jest jeszcze podzielony między Starcom, Zenith (obie z Publicis Media) oraz OMD (Omnicom). Mars rozpisał globalny przetarg mediowy 13 miesięcy po postępowaniu, które dotyczyło siedmiu rynków, w tym Wielkiej Brytanii, Niemiec czy Indii. Przedmiotem tamtego konkursu było 400 mln funtów. Przedstawiciele branży podpowiadają, że postępowanie sprzed ponad roku miało charakter typowo kosztowy. Obecny przetarg ma głównie dotyczyć strategii mediowej i umiejętności zespołów. Przetarg poprowadzi ID Comms, firma audytorska z Wielkiej Brytanii.

Kilka dni po Marsie na stole pojawił się kolejny budżet – na międzynarodowy przetarg zdecydował się bank HSBC. Budżet tego klienta szacowany jest na 400 mln dol. Ostatni przetarg mediowy HSBC przeprowadził między październikiem 2012 r. a kwietniem 2013 r. Wówczas biznes utrzymała sieć Mindshare (WPP/GroupM). W rozpoczętym teraz przetargu również doradza ID Comms.

Także Shell rozpoczął dwa globalne przetargi – na obsługę reklamową oraz na planowanie i zakup mediów. W zakresie kreacji Shell współpracuje z agencją J. Walter Thompson, media dla tego marketera planuje i kupuje MediaCom. Takie same zasady współpracy są na rynku polskim. Z JWT Shell pracuje od 1997 r., z MediaComem – od 2001 r., kiedy po pięciu latach klient przeniósł budżet mediowy z CIA (potem MEC, obecnie Wavemaker).

Globalne przetargi mediowe były domeną ostatnich kilku lat. Ten rok zaczął się podobnie i nic nie wskazuje na załamanie trendu międzynarodowych postępowań. Patrząc na zasady współpracy Marsa i Shella – jeśli dojdzie do zmian agencji, w Polsce również to odczujemy. Najbardziej rzecz jasna obecni partnerzy tych klientów.

Maciej Florek 1956 Artykuły

Czujnym okiem przygląda się domom mediowym, agencjom interaktywnym i producentom OTC. Odtajnia najbardziej ukryte przetargi. Jego pasją jest kolej i wszystko co z nią związane.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.