Ministerstwo Zdrowia forsuje zakaz reklam piwa

Piwowarzy protestują.

Ministerstwo Zdrowia przedstawiło nową wersję ustawy nowelizującej ustawę o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi po tzw. konsultacjach społecznych. Resort forsuje restrykcyjne ograniczenie reklam piwa w telewizji – byłaby ona dozwolona od godz. 23 do 6. Obecnie piwo można reklamować po godz. 20. Piwo jest jedynym napojem alkoholowym, który można reklamować w TV. Producenci np. win omijają ten zakaz, reklamując swoje marki jako sponsorów różnorakich imprez (muzycznych, tanecznych itp).

W imieniu browarników protestuje Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce – Browary Polskie, zrzeszający trzech największych producentów piwa w kraju: Kompanię Piwowarską, Grupę Żywiec oraz Carlsberg Polska. Jego zdaniem projekt zaostrzający regulacje dotyczące reklam piwa skonstruowano na podstawie błędnych założeń, z pominięciem faktu, że nie istnieje korelacja pomiędzy reklamą piwa a wzrostem konsumpcji alkoholu. Reklama jest narzędziem konkurencji pomiędzy graczami rynkowymi.

Według wyliczeń firmy Kantar Media sześciu największych producentów piwa w kraju wydało w ub.r. na reklamy swoich marek w mediach 554 mln zł, prawie tyle samo co w 2016 r. Największym reklamodawcą w branży w ostatnich trzech latach jest Grupa Żywiec (w ub.r. utrzymała poziom wydatków z 2016 r.). Kompania Piwowarska, największy producent w kraju, zwiększyła w ub.r. wydatki mediowe o 9 proc., zaś Carlsberg Polska – o ok. 3,5 proc.

Z kolei według wyliczeń firmy Nielsen (handel detaliczny) sprzedaż piwa w Polsce zmalała w ub.r. o 2,4 proc. Rocznie wypijamy ok. 30 mln hl piwa, co plasuje nas w ścisłej europejskiej czołówce, a na złocisty trunek wydajemy co roku ok. 15 mld zł.

Zanim projekt nowelizacji trafi do parlamentu, musi jeszcze przejść procedurę m.in. w Komitecie Ekonomicznym Rady Ministrów, a ostatecznie zostać zaakceptowany przez Radę Ministrów. 

Maciej Burlikowski 1017 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.