MKiDN: czas wycenić "misję publiczną" TVP

Jeśli TVP zrezygnuje z części reklam, to komercyjni nadawcy będą mogli podnieść ceny.

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przedstawiło zmiany w projekcie nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz ustawy o opłatach abonamentowych. Ponieważ Komisja Europejska środki, które Telewizja Polska (TVP) otrzymuje z abonamentu RTV, traktuje jako pomoc publiczną i domaga się jej ściślejszego uregulowania, zmiany w projekcie idą w tę stronę.

Jako zupełnie nowe pojawia się pojęcie kosztu netto realizacji misji publicznej. TVP i Polskie Radio raz na pięć lat podpisywałyby z Krajową Radą Radiofonii i Telewizji (KRRiT) tzw. kartę powinności, która określałaby szczegółowo sposoby realizacji misji publicznej. Byłaby też ona wyceniona. I właśnie na realizację misji publicznej miałby być przeznaczane pieniądze otrzymywane przez publicznych nadawców z abonamentu RTV ("koszt netto" realizacji misji w projekcie ustawy). Przepisy zostały skonstruowane tak, że w razie poprawy ściągalności abonamentu RTV (albo wprowadzenia innego powszechnego trybu jego poboru) TVP mogłaby liczyć na większe dotacje, ale w zamian za zmniejszenie wpływów z reklam. Jeśli bowiem jej dochody (z abonamentu i komercyjne) przekroczą w danym roku koszty realizacji misji publicznej o więcej niż 10 proc., to nadawca będzie musiał zwrócić nadwyżkę do skarbu państwa.

Jacek Kurski, obecny prezes TVP, niejednokrotnie mówił, że telewizja byłaby skłonna rozważyć zmniejszenie liczby emitowanych reklam, jeśli wzrosną wpływy z abonamentu.

Obecnie prawo zezwala nadawać do 12 minut reklam na godzinę (TVP w odróżnieniu od nadawców komercyjnych nie może przerywać programów reklamami). Kurski mówił, że TVP mogłaby ograniczyć się np. do 6 minut na godzinę. Gdyby faktycznie do tego doszło, to ceny emisji spotów mogliby podnieść komercyjni nadawcy.

W 2016 r. z opłat abonamentowych TVP otrzymała 361 mln zł, natomiast jej przychody z reklam i sponsoringu wyniosły 872 mln zł. Sprawozdania za ub.r. spółka jeszcze nie opublikowała. Według wyliczenia firmy Nielsen na podstawie cenników (bez uwzględnienia rabatów) TVP1 i TVP2 miały w ub.r. 2,5 mld zł wpływów reklamowych, dla porównania główny kanał Polsatu miał 4,3 mld zł, a TVN – 3,2 mld zł. Na 2018 r. KRRiT zaplanowała, że TVP otrzyma z abonamentu do 352 mln zł. Dodatkowo jednak pod koniec listopada ub.r. Rada zdecydowała o pokaźnym wsparciu finansowym mediów publicznych – z tytułu "rekompensaty utraconych w latach 2010-2017 wpływów z opłat abonamentowych z tytułu zwolnień" postanowiła przekazać TVP 266 mln zł za ub.r. i 593 mln zł w tym roku.

Proponowane przez MKiDN przepisy miałyby wejść w życie od początku 2019 r.

Maciej Burlikowski 1755 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.