Orange największy potencjał wzrostu widzi w światłowodach

Dzięki współpracy z TVP i NC+ 120 tys. abonentów będzie mogło obejrzeć wszystkie mecze mundialu w jakości 4K.

Orange Polska, największa firma telekomunikacyjna w kraju, dzięki umowom z Telewizją Polską SA i ITI Neovision, operatorem platformy satelitarnej NC+, wszystkie 64 meczów zbliżającego się mundialu, czyli piłkarskich Mistrzostw Świata FIFA, które zostaną rozegrane od 14 czerwca do 15 lipca br. w Rosji, pokaże swoim odbiorcom telewizji w jakości 4K bez dodatkowych opłat. TVP ma prawa do transmisji 52 meczów mundialu i pokaże je w jakości 4K na nowo uruchomionym kanale TVP 4K, zaś NC+ ma sublicencję na 12 meczów, które pokaże w swoim kanale swoim nowym kanale Canal+ 4K Ultra HD.

Na koniec marca br. z usług telewizyjnych Orange korzystało 875 tys. abonentów, w ciągu 12 miesięcy pomarańczowemu operatorowi przybyło 100 tys. takich klientów. Większość (515 tys.) wciąż stanowią odbiorcy telewizji satelitarnej (DTH), korzystający w ramach umowy z Orange z dekoderów NC+, pozostała część (359 tys.) to użytkownicy kablowej telewizji Orange (IPTV). O ile jednak w trakcie 12 miesięcy liczba użytkowników TV satelitarnej zmalała o 6 tys., to użytkowników kablowej telewizji przybyło w tym samym czasie 105 tys. Obecnie dekodery 4K (produkcji Samsunga) ma 120 tys. odbiorców telewizji Orange (i to oni będą mogli cieszyć się meczami w najwyższej rozdzielczości), operator liczy jednak na wzrost - podaje prognozy wedle których w 2021 r. telewizory 4K będą już w 5 mln gospodarstw domowych w kraju.

Orange mocno inwestuje w rozwój sieci światłowodowej wprost do mieszkań (FTTH). W 2015 r. wydał na to 311 mln zł, w kolejnym - 520 mln zł i 670 mln zł w ub.r. Dzięki temu jej zasięg wzrósł do 2,473 mln mieszkań w 75 miastach na koniec ub.r. W tym roku Orange zamierza wydać na inwestycje 2-2,2 mld zł, z czego 700-800 mln zł na sieć FTTH, dzięki czemu zamierza przyłączyć do niej kolejny 1 milion gospodarstw domowych. Na początku kwietnia liczba klientów światłowodowego internetu Orange przekroczyła 250 tys., co oznacza, że w ciągu roku przybyło ponad 130 tys. takich klientów.

Mariusz Gaca, wiceprezes Orange Polska, mówi, że telekom największe perspektywy wzrostu widzi właśnie w technologii światłowodowej, m.in. dlatego inwestuje w atrakcyjny kontent, który miałby skłonić potencjalnych klientów do zakupu. Oprócz mundialowych meczów latem w serwisie VoD Orange pojawią się filmowe hity od studia Warner Bros. w jakości 4K. Jednocześnie Gaca zaprzecza, jakoby celem Orange Polska było zastąpienie telewizji satelitarnej (DTH) ofertą kablową (IPTV): - Planujemy, że do 2021 r. zasięg naszej sieci FTTH wzrośnie do 5-5,5 mln gospodarstw domowych. Światłowód nie dotrze do wszystkich, pozostaje jakieś 8 mln gospodarstw - te usługi uzupełniają się i tak pozostanie.    

Maciej Burlikowski 1018 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.