Starcom: Rynek reklamowy wystrzelił, w I kwartale br. dynamika najwyższa od 2008 r.

Wzrost wydatków reklamowych w całym 2018 r. wyniesie od 7 do 7,5 proc. - prognozuje dom mediowy.

W I kwartale 2018 r. wartość wydatków reklamowych wyniosła 2,1 mld zł. Rynek wzrósł o 8,6 proc. i ma za sobą najlepszy pierwszy kwartał od 2008 r. – wynika z najnowszego raportu agencji mediowej Starcom. Czarnym koniem rynku reklamy była telewizja, która po wzroście o 9,6 proc. zwiększyła swój udział w mediamiksie do 47,8 proc. W I kwartale średnia cena reklamy telewizyjnej wzrosła o 8,1 proc. Motorem wzrostu rynku reklamowego były sektory: handel, finanse oraz produkty farmaceutyczne i leki. Kolejny słaby kwartał zanotowała branża telekomunikacyjna, której wydatki spadły o 8,4 proc.

 

W okresie od stycznia do marca 2018 r. 13 sektorów zintensyfikowało swoje inwestycje reklamowe, a jedynie trzy ograniczyły. Największy wolumenowy wzrost wygenerował sektor handel, który wydał na reklamę o 42,3 mln zł więcej niż przed rokiem (dynamika +14,6 proc.). Była to zasługa intensywnych kampanii reklamowych dużych sieci sklepów Lidl, Biedronka, Media Markt czy Kaufland, a także platformy zakupów online Allegro.

Jeśli chodzi o dynamikę, wyróżniły się dwa sektory – napoje i alkohole zwiększyły wydatki o 28 proc. (+18,6 mln zł), zaś finanse o 23,9 proc. (+32,1 mln zł). W pierwszym przypadku za wzrost odpowiedzialne był wydatki Maspex Wadowice oraz Carlsberg Polska. W branży finansowej swoje działania marketingowe mocno zintensyfikowały Alior Bank, Bank PKO BP, Bank Pekao SA oraz Grupa PZU.

Spadki były wyjątkowo mocne w przypadku branży telekomunikacyjnej, która zredukowała budżety o 13,2 mln zł (-8,4 proc.). Tracił także sektor media – lider wzrostów w poprzednim roku.

W I kwartale 2018 r. zwyżkę zanotowały wszystkie klasy mediów z wyjątkiem prasy. Najmocniej wzrosły wydatki na reklamę internetową (+11,2 proc.) oraz telewizyjną (+9,6 proc.). Wzrosła także wartość rynku reklamy radiowej (+6,7 proc.), kinowej (+3,2 proc.) oraz zewnętrznej (+2,4 proc.). Zgodnie z wieloletnim trendem traciły magazyny i gazety, jednak w ostatnim kwartale spadki wartości budżetów w tych mediach były wyjątkowo małe (odpowiednio -2,4 proc. oraz -5,7 proc.).

 

 

Po trzech miesiącach 2018 r. łączny udział telewizji i internetu w mediamiksie wzrósł o 1,2 pkt proc. i wyniósł 80,8 proc. (79,7 proc. w poprzednim roku). Udział reklamy telewizyjnej wzrósł o 0,4 pkt proc. z 47,4 proc. do 47,8 proc., zaś udział reklamy online wzrósł o 0,8 pkt proc., z 32,2 proc. do 33 proc. Spadki odnotowane zostały w przypadku pozostałych mediów. Największe redukcje zanotowały prasa oraz reklama zewnętrzna. Udział dzienników i outdooru spadł o 0,3 pkt proc., zaś udział magazynów o 0,4 pkt proc.

 

 

– Prognozy na kolejne kwartały dotyczące sytuacji gospodarczej oraz nastrojów konsumentów są bardzo dobre. NBP szacuje, iż polska gospodarka urośnie w całym roku o 4,2 proc. Dodatkowym impulsem dla rynku reklamy będą mistrzostwa świata w piłce nożnej, które odbędą się w czerwcu i lipcu – z tego względu prognozujemy, iż wzrost wydatków reklamowych w całym 2018 r. wyniesie od 7,0 proc. do 7,5 proc. – powiedziała Magda Kolenkiewicz, dyrektor generalna Starcomu.

 

 

Piotr Machul 195 Artykuły

Zajmuje się tematyką mediową, głównie telewizyjną i radiową. Przeżył kilkuletni romans z copywritingiem. Zdecydowanie woli dziennikarstwo. Dziwne, że nie mieszka w czeskiej Pradze, bo uwielbia to miasto.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.