Branża handlowa będzie inwestować w technologie
Obecnie firmy handlowe przeznaczają najwięcej środków na rozwiązania mobilne, chmurę i analitykę biznesową, ale już za dwa lata priorytetem staną się inwestycje w Big Data - wynika z analiz Oxford Economics.
Branża nadrabia zaległości
Dwóch na trzech detalistów twierdzi, że transformacja cyfrowa jest obecnie kluczowa dla przetrwania ich organizacji a 84% pytanych jest zdania, że stanie się ona priorytetem w ciągu pięciu lat.
- To z jednej strony pozytywna, a z drugiej negatywna informacja. Choć trudno w to uwierzyć, dla niektórych firm handlowych może być już wtedy za późno na inwestycje w technologie. Dzisiaj Amazon przenosi całą swoją wiedzę i możliwości analizy danych o klientach z sieci do tradycyjnego handlu. To samo robi w Chinach Alibaba. Giganci mogą przejąć dużą część rynku, bo handel stacjonarny w dużej mierze jest dziś analogowy. Retailerzy wiedzą co się sprzedaje, ale gdyby zapytać, dlaczego akurat to, nie będą znali odpowiedzi – zwraca uwagę Wojciech Stramski CEO Lab4Motion i dodaje – Nie potrafią określić, ile dodatkowego towaru mogłoby się sprzedać, gdyby zapewnić odpowiedni poziom zaopatrzenia produktów w ich ofercie i mają problem z określeniem ścieżki zakupowej klientów. Przez to tracą pieniądze, za chwilę, jeśli się nie ucyfrowią, zaczną tracić udziały w rynku. Biznesy działające w kanale online już dawno się tego nauczył – komentuje prezes Lab4Motion, firmy specjalizującej się w analizie ruchu klientów oraz rozpoznania towaru na półce z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.
Jak wynika z danych Oxford Economics, to zagrożenie dostrzega spora część branży. Sprzedawcy detaliczni inwestują w technologię, najczęściej w rozwiązania mobilne (73%), chmurowe (63%) i Big Data (60%). Średnia dla retailu jest wyższa niż w przypadku innych branż.
Szybki wzrost AI
Obecnie ponad połowa firm handlowych wdraża rozwiązania w zakresie Internetu Rzeczy a 38% inwestuje w bezpieczeństwo. Najmniej, bo 3% ankietowanych inwestuje w sztuczną inteligencję i robotyzację (odpowiednio 3% i 2%). To jednak szybko się zmieni. Choć na razie niewiele firm planuje inwestycje krótkoterminowe w uczenie maszynowe, wirtualną rzeczywistość czy aplikacje konwersacyjne, to jeśli entuzjazm większych sprzedawców jest wskazówką, narzędzia te staną się niebawem znacznie bardziej istotne dla całego sektora detalicznego. Już za dwa lata w rozwiązania wykorzystujące sztuczną inteligencję zainwestuje 19% detalistów.
- Sztuczna inteligencja staje się dziś tym, czym do niedawna była dla firm chmura obliczeniowa. Nie Złotym Graalem, ale technologią, która rzeczywiście pomaga i znajduje coraz szersze zastosowanie w obsłudze klienta, marketingu czy HR. Doskonale widać to na przykładzie chatbotów, które dziś są w stanie zrozumieć kontekst i odpowiedzieć na ponad 90% zapytań generowanych przez człowieka, co sprzyja rosnącej popularności tej technologii - zwraca uwagę Joanna Wcisło z firmy Stanusch Technologies specjalizującej się w tworzeniu rozwiązań z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.
Zmiany na podium
W ciągu dwóch najbliższych lat priorytetem dla firm handlowych staną się inwestycje w analitykę Big Data. Aż 82% badanych przedsiębiorstw deklaruje chęć analizy dużych zbiorów danych o klientach. 65% ankietowanych zainwestuje w rozwiązania mobilne a 66% w chmurę obliczeniową. Ponad połowa, bo 56% firm ma w planach wydatki na Internet Rzeczy a 47% na bezpieczeństwo.
- Wyniki dobitnie pokazują, że przyszłość retailerzy zaczynają dostrzegać w sile danych. Jednak samo Big Data nie wystarczy. Trzeba jeszcze wiedzieć co zrobić z danymi. Bywa, że firmy wdrażają rozwiązania, które tylko w teorii rozwiązują problem, a w praktyce zwiększają zbiory danych — zwraca uwagę Wojciech Stramski z Lab4Motion i wyjaśnia — Kluczowy jest wybór takiego rozwiązania, które pozwoli na błyskawiczną i precyzyjną analizę tych danych oraz pomoże wyciągnąć właściwe wnioski.
Branża handlowa jest w szczególności narażona na impulsywne decyzje klientów. Potrzebuje narzędzi konsolidujących dane z różnych źródeł — offline i online — w czasie rzeczywistym — aby móc odpowiedzieć adekwatną do oczekiwań klientów ofertą, w modelu „tu i teraz”. Przykładem takiego rozwiązania jest platforma Lab4Motion – Nasza platforma posiada możliwość interpretacji obrazu stałego i wideo, ale równocześnie dysponuje silnym zapleczem analityczno-raportowym z modelami predykcyjnymi. To właśnie to zaplecze pozwala nam w czasie rzeczywistym wyciągnąć właściwe wnioski z dużego zbioru informacji, który powstaje w wyniku interpretacji zdjęć i obrazu wideo. To w konsekwencji przekłada się bezpośrednio na wyniki naszych klientów. A wynik jest tym, co liczy się na końcu – kończy ekspert Lab4Motion.
Potwierdzają to wyniki badań Oxford Economics. Okazuje się, że najwięcej, bo aż 67% handlowców zakłada, że digitalizacja wpłynie na poprawę wskaźników w obszarze marketingu i sprzedaży.
Michał Wieczorek
Autor jest konsultantem PR pracującym dla firm technologicznych w agencji inPlus Media.