Branża handlowa będzie inwestować w technologie

Obecnie firmy handlowe przeznaczają najwięcej środków na rozwiązania mobilne, chmurę i analitykę biznesową, ale już za dwa lata priorytetem staną się inwestycje w Big Data - wynika z analiz Oxford Economics.

Instytut analityczny Oxford Economics przebadał ponad 2600 firm w 17 krajach pod kątem obecnych i planowanych inwestycji w nowe technologie. Okazuje się, że przedstawiciele branży handlowej są zdecydowanie bardziej zainteresowani ich wdrożeniem niż przedstawiciele innych sektorów gospodarki.

Branża nadrabia zaległości

Dwóch na trzech detalistów twierdzi, że transformacja cyfrowa jest obecnie kluczowa dla przetrwania ich organizacji a 84% pytanych jest zdania, że stanie się ona priorytetem w ciągu pięciu lat.

- To z jednej strony pozytywna, a z drugiej negatywna informacja. Choć trudno w to uwierzyć, dla niektórych firm handlowych może być już wtedy za późno na inwestycje w technologie. Dzisiaj Amazon przenosi całą swoją wiedzę i możliwości analizy danych o klientach z sieci do tradycyjnego handlu. To samo robi w Chinach Alibaba. Giganci mogą przejąć dużą część rynku, bo handel stacjonarny w dużej mierze jest dziś analogowy. Retailerzy wiedzą co się sprzedaje, ale gdyby zapytać, dlaczego akurat to, nie będą znali odpowiedzi – zwraca uwagę Wojciech Stramski CEO Lab4Motion i dodaje – Nie potrafią określić, ile dodatkowego towaru mogłoby się sprzedać, gdyby zapewnić odpowiedni poziom zaopatrzenia produktów w ich ofercie i mają problem z określeniem ścieżki zakupowej klientów. Przez to tracą pieniądze, za chwilę, jeśli się nie ucyfrowią, zaczną tracić udziały w rynku.  Biznesy działające w kanale online już dawno się tego nauczył – komentuje prezes Lab4Motion, firmy specjalizującej się w analizie ruchu klientów oraz rozpoznania towaru na półce z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.

Jak wynika z danych Oxford Economics, to zagrożenie dostrzega spora część branży. Sprzedawcy detaliczni inwestują w technologię, najczęściej w rozwiązania mobilne (73%), chmurowe (63%) i Big Data (60%). Średnia dla retailu jest wyższa niż w przypadku innych branż.

Szybki wzrost AI

Obecnie ponad połowa firm handlowych wdraża rozwiązania w zakresie Internetu Rzeczy a 38% inwestuje w bezpieczeństwo. Najmniej, bo 3% ankietowanych inwestuje w sztuczną inteligencję i robotyzację (odpowiednio 3% i 2%). To jednak szybko się zmieni. Choć na razie niewiele firm planuje inwestycje krótkoterminowe w uczenie maszynowe, wirtualną rzeczywistość czy aplikacje konwersacyjne, to jeśli entuzjazm większych sprzedawców jest wskazówką, narzędzia te staną się niebawem znacznie bardziej istotne dla całego sektora detalicznego. Już za dwa lata w rozwiązania wykorzystujące sztuczną inteligencję zainwestuje 19% detalistów.

 -  Sztuczna inteligencja staje się dziś tym, czym do niedawna była dla firm chmura obliczeniowa. Nie Złotym Graalem, ale technologią, która rzeczywiście pomaga i znajduje coraz szersze zastosowanie w obsłudze klienta, marketingu czy HR. Doskonale widać to na przykładzie chatbotów, które dziś są w stanie zrozumieć kontekst i odpowiedzieć na ponad 90% zapytań generowanych przez człowieka, co sprzyja rosnącej popularności tej technologii - zwraca uwagę Joanna Wcisło z firmy Stanusch Technologies specjalizującej się w tworzeniu rozwiązań z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.

Zmiany na podium

W ciągu dwóch najbliższych lat priorytetem dla firm handlowych staną się inwestycje w analitykę Big Data. Aż 82% badanych przedsiębiorstw deklaruje chęć analizy dużych zbiorów danych o klientach. 65% ankietowanych zainwestuje w rozwiązania mobilne a 66% w chmurę obliczeniową. Ponad połowa, bo 56% firm ma w planach wydatki na Internet Rzeczy a 47% na bezpieczeństwo.

- Wyniki dobitnie pokazują, że przyszłość retailerzy zaczynają dostrzegać w sile danych. Jednak samo Big Data nie wystarczy. Trzeba jeszcze wiedzieć co zrobić z danymi. Bywa, że firmy wdrażają rozwiązania, które tylko w teorii rozwiązują problem, a w praktyce zwiększają zbiory danych — zwraca uwagę Wojciech Stramski z Lab4Motion i wyjaśnia — Kluczowy jest wybór takiego rozwiązania, które pozwoli na błyskawiczną i precyzyjną analizę tych danych oraz pomoże wyciągnąć właściwe wnioski.

Branża handlowa jest w szczególności narażona na impulsywne decyzje klientów. Potrzebuje narzędzi konsolidujących dane z różnych źródeł — offline i online — w czasie rzeczywistym — aby móc odpowiedzieć adekwatną do oczekiwań klientów ofertą, w modelu „tu i teraz”.  Przykładem takiego rozwiązania jest platforma Lab4Motion – Nasza platforma posiada możliwość interpretacji obrazu stałego i wideo, ale równocześnie dysponuje silnym zapleczem analityczno-raportowym z modelami predykcyjnymi. To właśnie to zaplecze pozwala nam w czasie rzeczywistym wyciągnąć właściwe wnioski z dużego zbioru informacji, który powstaje w wyniku interpretacji zdjęć i obrazu wideo. To w konsekwencji przekłada się bezpośrednio na wyniki naszych klientów. A wynik jest tym, co liczy się na końcu – kończy ekspert Lab4Motion.

Potwierdzają to wyniki badań Oxford Economics. Okazuje się, że najwięcej, bo aż 67% handlowców zakłada, że digitalizacja wpłynie na poprawę wskaźników w obszarze marketingu i sprzedaży.

Michał Wieczorek

Autor jest konsultantem PR pracującym dla firm technologicznych w agencji inPlus Media.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.