Empik szuka start-upów

O tym, po co powstał Empik Ventures, który kupił ostatnio 80 proc. udziałów w aplikacji Going. i który planuje w nowe projekty zainwestować ciągu najbliższych kilku lat 50 mln zł., mówi Szymon Bujalski, dyrektor e-commerce w Grupie Empik i prezes Empik Ventures.

 Na zdjęciu:  Maciej Gastoł, CEO Going.pl, Ewa Szmidt-Belcarz, prezes Empiku, Szymon Bujalski

Co sprawiło, że postanowiliście założyć Empik Ventures?

Już jakiś czas temu zauważyliśmy na rynku dobrze rokujące start-upy, działające w interesujących nas obszarach e-commerce oraz digital, którym jako Grupa Empik możemy dać niesamowitą przewagę. Empik nie jest już tylko sklepem stacjonarnym, to również dynamicznie rozwijający się sklep internetowy empik.com – jeden z największych w Polsce, to również serwis Empikfoto, oraz aplikacja do czytania e-booków i słuchania audiobooków EmpikGO z najszerszą ofertą na rynku. Infrastruktura i cały ekosystem Grupy – sieć sprzedaży, empik.com oraz klienci naszej marki – przekładają się na zasięg i skalę, którymi możemy wesprzeć wybrane przedsięwzięcia. Dlatego powstał Empik Ventures, który ma rozwijać zewnętrzne i wewnętrzne projekty w ekscytujących nas obszarach e-commerce, cyfrowej dystrybucji treści, analizy danych, operacji, logistyki, itp.

Wkrótce rusza Wasza własna bileteria, po co Wam Going.?

W przypadku Going. mówimy nie tylko o inwestycji w bilety, bo Going. to nie jest zwykła bileteria. To również bardzo jakościowy kontent - informacje o tym, jak na wiele sposobów spędzać czas w mieście. Znajdziemy tam opisy i rekomendacje szeregu imprez, również niebiletowanych i bezpłatnych. To najlepsza przestrzeń do planowania wolnego czasu. Lada dzień uruchamiamy własną bileterię online - Empik Bilety. Oba koncepty będą funkcjonować równolegle, wzajemnie się uzupełniając. A, biorąc pod uwagę skalę dotarcia i znajomość marki Empik, wspólnie będą tworzyć największą zasięgowo platformę biletową.

Ponadto, oprócz sprzedaży biletów i informacji kulturalnej, Going. wnosi cenny know-how w aspekcie całościowej obsługi organizatorów wydarzeń i dużych imprez, obejmujący chociażby kontrolę biletów.

Going. pozostanie oddzielną marką i organizacją, ale będziemy ściśle współpracować w obszarze marketingowym, relacji z organizatorami i budowaniu bazy wydarzeń, a także realizować wspólne projekty technologiczne. Going. uzupełni ofertę bileterii Empiku również dlatego, że kierowany jest do innej grupy docelowej – nieco młodszej i preferującej technologie mobilne.  

Podkreślę, że naszym założeniem jest, żeby czerpać obopólną korzyść w pracy z zewnętrznymi start-upami, w które zdecydujemy się zainwestować. Mamy jeden z najlepszych teamów marketingu onlinowego, mamy dział customer experience, który potrafi świetnie analizować zachowania klienta, mamy dział UX, który bada zachowanie klienta na stronie, w aplikacji. To są rzeczy i wiedza, które bywają niedostępne dla wielu startupów, z którymi rozmawiamy. My z kolei, poprzez współpracę ze startupami, poszerzamy ofertę i wiążemy klientów z grupą.

Jakie start-upy Was interesują?

Jako Empik Ventures poszukujemy interesujących projektów, ale w sposób przemyślany. Nie jesteśmy zainteresowani samym tylko pieniędzy. Kluczowym parametrem weryfikującym potencjalne projekty jest to, czy dany biznes jest w stanie realnie i w znaczący sposób zwiększyć swoją skalę w wyniku wsparcia Grupy Empik.

Empik Ventures powstał nie tylko po to, żeby inwestować zewnętrznie. Realizujemy też projekty wewnętrzne, które są gotowe do dalszego szybkiego i bardziej samodzielnego rozwoju.

Jeśli chodzi o zakres naszych  zainteresowań, myślę, że słowem kluczem może być “pasja”. Pasja do książek, do muzyki, filmu, co kojarzy się z Empikiem jednoznacznie, ale też pasja do sportu. Bardzo bliskie są nam także tematy związane z rozwojem, nauczaniem, kulturą dla dzieci.

A technologie?

Na razie nie rozmawiamy z partnerami czysto technologicznymi, ale także tego nie wykluczamy. Pamiętajmy, że dla Empiku e-commerce jest bardzo ważny. Już dzisiaj generuje ok. 30 proc. biznesu. Jeżeli znajdzie się ktoś, kto pomoże nam znacząco poprawić nasze rozwiązania, będziemy zainteresowani. Empik.com to już także platforma sprzedażowa.  W zeszłym roku uruchomiliśmy marketplace i obecnie oferujemy już ponad 2 mln produktów. Zmieniliśmy serwis i wdrożyliśmy aplikację Empikfoto. Uruchomiliśmy aplikację Empik.com, która ma kilkaset tysięcy pobrań, a także program Mój Empik, który połączył świat online ze światem offline i może się pochwalić ponad 3,3 mln użytkowników. Uruchomiliśmy w końcu EmpikGO, a w sierpniu ruszymy w nim z pierwszą ofertą abonamentową. Mocno wierzymy w online i w nowe technologie, dlatego i w tym aspekcie jesteśmy otwarci na nowe projekty, tak zewnętrzne, jak i wewnętrzne.

 

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.