Starcom HX Study: Co czwarty Polak kupował już artykuły spożywcze przez internet

37% respondentów robi w sieci zakupy produktów spożywczych od czasu do czasu, a 27% - w wyjątkowych sytuacjach, tylko 3% kupuje jedzenie wyłącznie lub niemal wyłącznie przez internet.

Agencja mediowa Starcom przeprowadziła kolejne z cyklu badanie HX Study. Najnowsza edycja poświęcona jest e-zakupom spożywczym. Z badania agencji mediowej Starcom wynika, że prawie co czwarty Polak kupował już artykuły spożywcze przez internet, z czego ponad połowa zrobiła to po raz pierwszy w ciągu ostatniego roku. Prawie 1/3 kupujących to "weterani" - pierwsze produkty spożywcze zakupili w sieci ponad dwa lata temu.

8% Polaków można zaliczyć do prawdziwej forpoczty - innowatorów, którzy nie tylko zmienili swoje nawyki związane z kupowaniem żywności, ale też propagują to wśród innych. 1/5 to tak zwani laggardzi - słyszeli o zakupach przez internet, ale nie ufają tej metodzie i nie zamierzają się przełamywać.

37% respondentów robi w sieci zakupy produktów spożywczych od czasu do czasu, a 27% - w wyjątkowych sytuacjach, tylko 3% kupuje jedzenie wyłącznie lub niemal wyłącznie przez internet. Sklepy tradycyjne, w których artykuły możemy wybrać osobiście, dotknąć ich lub je porównać, wciąż pozostają więc naturalnym, dominującym wyborem.

Sieć wygrywa w określonych sytuacjach – gdy chcemy kupić produkty ciężkie do przeniesienia lub kupić ich dużo, wówczas perspektywa zakupów, które ktoś przyniesie nam na próg domu, staje się kusząca. Zaczynamy więc skłaniać się ku zakupom przez internet, gdy planujemy przyjęcie lub robimy zapasy. 1/3 kupujących (28%) robi w ten sposób zakupy codzienne, bez szczególnych okazji. Ankietowani wskazywali też czasami na określone sytuacje wyjątkowe – w sytuacji choroby swojej lub dziecka, gdy nie mogą wyjść z domu – wówczas taka forma zakupów jest swego rodzaju wybawieniem.

Respondenci, którzy nie kupują artykułów spożywczych przez internet, wskazują na różne bariery – od technicznych (nieznajomość sklepów oferujących taką formę zakupów, brak umiejętności, zaznajomienia z kupowaniem przez internet w ogóle), przez cenowe, brak szerokiego wyboru, aż po koszty i problemy z dostawą. 40% osób nie ma zaufania do jakości i świeżości produktów oferowanych w sklepach online. 57% deklaruje, że woli osobiście wybrać produkty, jakie kupi – co może oznaczać chęć porównania ich na miejscu, ich jakości oraz świeżości, ale też jest oznaką konkretnych przyzwyczajeń.

Wizyta w sklepie stacjonarnym umożliwia krążenie między regałami, zaznajomienie się z promocjami i nowościami, a także podejmowanie decyzji zakupowych "na gorąco", pod wpływem tego, co widzimy na półce. Wśród innych powodów najczęściej wymienianym był brak dostępności zakupów spożywczych przez internet w miejscowości zamieszkania – większość dużych sklepów spożywczych dostarcza żywność na terenie dużych miast lub na określonych obszarach, które w praktyce znajdują się w rejonie ich magazynów.

Wygoda związana z taką formą zakupów wydaje się szczególnie istotna dla osób posiadających dzieci – ma je aż 78% kupujących online (wśród niekupujących jest to 63%). Co ciekawe, kupowaniu produktów spożywczych w sieci sprzyja też bycie w związku. Także mieszkanie w dużym mieście – w głównej mierze jest to spowodowane obszarem dostaw dużych sklepów internetowych, ale też otwartością na nowe trendy. Prawie połowa kupujących online to mieszkańcy dużych i wielkich miast.

Badanie z serii HX Study przeprowadzone na panelu Ariadna, na ogólnopolskiej próbie liczącej N=989 osób. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości. Metoda: CAWI.

Maciej Florek 2081 Artykuły

Czujnym okiem przygląda się domom mediowym, agencjom interaktywnym i producentom OTC. Odtajnia najbardziej ukryte przetargi. Jego pasją jest kolej i wszystko co z nią związane.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.