Behawioralne wiadomości

Grupa One-2-One wspólnie z Biurem Reklamy Telewizji Polskiej SA rozpoczęła wdrażanie systemu reklamy mobilnej opartego na targetowaniu behawioralnym. Ma on...

Grupa One-2-One wspólnie z Biurem Reklamy Telewizji Polskiej SA rozpoczęła wdrażanie systemu reklamy mobilnej opartego na targetowaniu behawioralnym. Ma on pozwolić na precyzyjniejsze dotarcie do konsumentów w akcjach mobilemarketingowych.

Projekt nazywa się Mobile Advertising Platform. System na podstawie danych z różnych akcji SMS-owych pozwala z dużym prawdopodobieństwem określić charakter poszczególnych użytkowników telefonów. Na tej podstawie targetowane są nowe kampanie.

Przykładowo na podstawie analiz można przewidzieć, że osoba biorąca udział w konkursach SMS-owych podczas meczów piłkarskich emitowanych po godzinie 20 będzie także zainteresowana motoryzacją. Targetowanie odbywa się więc na podstawie danych zawartych w tzw. profilach użytkowników bez identyfikacji ich danych demograficznych.

- Telewizja Polska codziennie prowadzi kilkanaście aktywności, w których widzowie uczestniczą, wykorzystując swój telefon komórkowy. Dzięki temu co miesiąc możemy poszerzać naszą unikatową bazę o kilkadziesiąt tysięcy rekordów. Platforma przygotowana przez One-2-One pozwoli wykorzystać te dane i dotrzeć do widza, który z dużym prawdopodobieństwem będzie zainteresowany przekazem - mówi Artur Rutkowski, menedżer zespołu ds. projektów multimedialnych Biura Reklamy TVP SA.

Obecnie baza TVP zbudowana w ramach działania platformy MAP liczy 100 tys. rekordów. To liczba, którą udało się pozyskać od listopada ub.r.

Mobile Advertising Platform będzie w pierwszej kolejności wykorzystywana do targetowania wysyłek SMS-ów. Możliwe jest jednak użycie w akcjach także technologii MMS czy WAP.

- Wspólnie z Biurem Reklamy TVP przeprowadziliśmy już pilotażową akcję dla marki Oriflame i efekty były bardzo zachęcające. Skuteczność mobile advertisingu z wykorzystaniem MAP dała trzykrotnie lepsze efekty od dotychczas realizowanych kampanii - mówi Sławomir Komiński, wiceprezes Grupy One-2-One, pomysłodawca i autor strategii MAP.

Z literą prawa

Grupa One-2-One, przygotowując założenia oraz uruchamiając MAP, korzystała z doradztwa i opinii prawnych dr. Grzegorza Sibigi z Zakładu Prawa Administracyjnego Instytutu Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk. Aspekt prawny był szczególnie istotny przy pozyskaniu TVP jako partnera projektu.

Dodatkowo w roli stałego współpracownika uczestniczy w projekcie dr Jerzy Surma, który zajmuje się informatycznymi systemami analitycznymi wspomagającymi decyzje zarządcze i jest pracownikiem naukowym Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie Szkoły Głównej Handlowej.

Ciekawostką jest to, że projekt otrzyma dofinansowanie z funduszy UE w wysokości 1 mln zł. Mobile Advertising Platform jest według One-2-One pierwszym tego rodzaju systemem w Polsce, a być może także w Europie. Dotychczas targetowanie behawioralne było stosowane głównie do serwowania reklam w internecie.

Narzędzie ma być wkrótce zaprezentowane klientom i domom mediowym. One-2-One nie wyklucza także uczestnictwa innych mediów w projekcie Mobile Advertising Platform.

Wciągnięcie nowych partnerów oprócz znaczenia sprzedażowego miałoby ten atut, że im większa liczba akcji, tym precyzyjniejsze będzie targetowanie, bo system "uczy się", analizując każdą nową aktywność posiadacza konkretnej komórki. Nie będzie natomiast możliwe użycie do analizy behawioralnej "historycznych" danych ze starszych akcji One-2-One z powodów prawnych.

Tomasz Wygnański

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.