BBDO Worldwide nr. 1

Z ostatnich podsumowań Donalda Gunna wynika, że najlepszą siecią agencji reklamowych na świecie w mijającym roku jest BBDO Worldwide. W...

Z ostatnich podsumowań Donalda Gunna wynika, że najlepszą siecią agencji reklamowych na świecie w mijającym roku jest BBDO Worldwide. W raporcie po raz kolejny nie ma śladu na temat polskiej reklamy.

Po raz ósmy Donald Gunn, były director of creative services w sieci agencji reklamowych Leo Burnett Worldwide, kilkakrotny przewodniczący jury festiwalu reklamowego Cannes Lions, opracował "The Gunn Report". Pomysł jest prosty i polega na połączeniu wyników wszystkich najważniejszych festiwali światowych. - Każdy konkurs ma swoją specyfikę, oceny poszczególnych jury festiwalowych mogą się między sobą różnić - twierdzi Gunn. - Dlatego też w pełni wiarygodny może być tylko przekrój wyników, jakie dana praca uzyskała w poszczególnych konkursach - dodaje Gunn.

W efekcie powstaje światowa liga najczęściej nagradzanych filmów reklamowych, reklam drukowanych, studiów produkcyjnych, reżyserów, agencji, rynków oraz reklamodawców. W sumie punktowej ocenie podlegało około 1,5 tys. prac telewizyjnych i prasowych. "The Gunn Report" ukazuje się w listopadzie każdego roku i obejmuje wyniki festiwali od listopada roku poprzedniego.

W raporcie są reprezentowane festiwale globalne (Cannes, Clio), regionalne (Golden Drum) i lokalne. Uwzględniono w nim festiwale z Azji (Asian Advertising Awards, Asian-Pacific Advertising Festival), z Europy (Epica, Eurobest, Euro ADC, Golden Drum) i Ameryki Południowej. Na liście Gunna znajduje się ponadto osiem festiwali lokalnych organizowanych na najważniejszych rynkach reklamowych: USA, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Hiszpanii, Brazylii i Australii, ponadto festiwale z Argentyny, Kanady, Włoch, Meksyku, Republiki Południowej Afryki, Szwecji i Tajlandii. W tym roku po raz pierwszy raport bierze pod uwagę wyniki AdForum.

W sumie Donald Gunn uwzględnia w raporcie 58 festiwali z kilkudziesięciu krajów świata (36 obejmowało produkcje filmowe, 22 - reklamy drukowane). Każdej nagrodzie jest przyporządkowana liczba punktów - 1 za zwycięstwo, 2 za best of shows. Nie ma w tym elementu osobistej oceny, tylko proste podsumowanie liczby punktów. W każdej kategorii tematycznej tworzona jest następnie lista 50 najlepszych. Pod uwagę bierze się wyłącznie najwyższe rangą nagrody. Raportowi towarzyszy kaseta DVD "The Showreel of The Year 2006" zawierająca przegląd najczęściej nagradzanych spotów i kampanii reklamowych. Do każdego egzemplarza jest dołączona książka z pełnym raportem, komentarzami jego twórcy oraz informacjami na temat wszystkich zgromadzonych na "The Showreel of The Year" prac.

Wielka Brytania przed USA. Po siedmiu latach po raz pierwszy w zestawieniach przerwany został monopol Stanów Zjednoczonych. Największą liczbą nagród może się pochwalić w tym roku Wielka Brytania. Jeżeli zaś chodzi o najbardziej utytułowanych klientów - znów wygrał Volkswagen (wśród ośmiu edycji raportu wygrywał siedem razy). Poza tym w tej kategorii bez zmian - top piątka jest taka sama jak w trzech ubiegłych latach, reklamodawcy pozostają ci sami, zamieniając się jedynie miejscami (pozostała czwórka to odpowiednio: Sony, Nike, Honda i Adidas). Firma produkcyjna roku - MJZ - uzykała najwyższą w historii raportu liczbę punktów za zwycięskie produkcje - było ich 54. Po raz trzeci najlepszym reżyserem reklamowym został przedstawiciel Tajlandii, po raz drugi - Thanonchai Sornsrivichai. Najbardziej utytułowaną siecią została BBDO Worldwide (czterokrotnie triumfowała w zestawieniu Gunna), zaś agencją - DDB London.

Najlepszą reklamą telewizyjną roku został film zrealizowany dla piwa Guinness przez agencję Abbott Mead Vickers BBDO. Najbardziej utytułowaną reklamą prasową została praca DDB London wykonana dla Harvey Nichols.

Polacy - znów nieobecni. Polska jest reprezentowana tylko przez międzynarodowe festiwale, żaden z naszych lokalnych konkursów nie został w raporcie uwzględniony. Ponadto znów żadna z polskich agencji ani reklam (tudzież reżyserów czy firm produkcyjnych) nie trafiła na listy najlepszych. Dotąd pomimo ośmioletniej historii raportu polskim firmom reklamowym nie udało się to jeszcze ani razu.

W raporcie widać wyraźnie, że w kwestii zdobywania największej liczby nagród od kilku lat przełamany został wcześniejszy monopol sieci takich jak DDB, BBDO czy TBWA. Na 10 najlepszych firm aż trzy to struktury niezależne (Crispin Porter + Bogusky - 3. miejsce, Wieden + Kennedy - 6., Creative JuiceG1 - 9.).

Agata Małkowska-Szozda

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.