Boom w eterze

Wydatki na reklamę w stacjach radiowych po trzech kwartałach br. wzrosły w stosunku do analogicznego okresu roku ub.r. o ponad...

Wydatki na reklamę w stacjach radiowych po trzech kwartałach br. wzrosły w stosunku do analogicznego okresu roku ub.r. o ponad 18 proc. - wynika z raportu Expert Monitora. Nadal liderem wydatków w tym medium pozostaje Euro RTV AGD, a liderem wpływów reklamowych wśród stacji - RMF FM.

Wydatki na reklamę radiową wyniosły po trzech kwartałach br. ok. 979,5 mln zł - wynika z raportu Expert Monitora (dane cennikowe netto, bez autopromocji i rabatów). Były one wyższe w porównaniu z tym samym okresem ub.r. o ponad 151,1 mln zł.

Najwięcej na komunikację marketingową w stacjach radiowych podobnie jak rok temu wydało Euro RTV AGD. Wydatki tego marketera wyniosły w tym roku 38,8 mln zł - o 7,8 mln zł niż w 2005 r. Firmą, która najbardziej zwiększyła swoje inwestycje w reklamy radiowe, jest Aflofarm. W pierwszych dziewięciu miesiącach tego roku przeznaczył na radio 31,2 mln zł. To o 19,9 mln zł więcej niż w ub.r.

Swoje wydatki zdecydowanie ograniczyli w tym roku tylko dwaj spośród 10 największych reklamodawców radiowych. Są to Lidl Polska i Polska Telefonia Cyfrowa. Lidl przeznaczył na reklamy w radiu w trzech kwartałach br. jedynie 14,2 mln zł - o ponad 4 mln zł mniej niż w analogicznym okresie 2005 r. Prawdopodobnie jest to wynik rozpoczęcia w tym roku przez Lidl kampanii telewizyjnych. PTC zmniejszyła budżet radiowy z 17,8 mln zł w 2005 r. do 14,9 mln zł.

Liderzy bez zmian. Liderem wpływów z reklam po pierwszych trzech kwartałach br. pozostaje RMF FM. Stacja zarobiła w tym roku na reklamie 269 mln zł (w 2005 r. - 249,1 mln zł). Największy wzrost przychodów z reklam odnotowało w stosunku do ubiegłego roku Radio Zet. Wpływy tej stacji wzrosły z 208,9 mln zł w trzech kwartałach ub.r. do 231,6 mln zł.

Wpływy Trójki Polskiego Radia wzrosły w omawianym okresie z 33,5 mln zł do 37,9 mln zł, a Jedynki Polskiego Radia ? z 31,9 do 32,9 mln zł. Bis Polskie Radio z kolei jest jedyną ogólnopolską rozgłośnią, która w porównaniu z 2005 r. zanotowała spadek przychodów reklamowych. Wyniosły one bowiem zaledwie 0,52 mln zł, podczas gdy rok temu - 0,86 mln zł.

Wśród rozgłośni ponadregionalnych największe wpływy notuje Radio Wawa - 14,1 mln zł. Druga w zestawieniu Radiostacja zarobiła od stycznia do września br. blisko połowę mniej od Wawy - 7,6 mln zł. Największy wzrost zanotowało radio Tok FM, które w omawianym okresie zarobiło 5,2 mln zł, o prawie 100 proc. więcej niż rok wcześniej.

Spośród dziesięciu stacji lokalnych, które w pierwszych dziewięciu miesiącach br. zarobiły najwięcej na reklamach, aż sześć należy do sieci Radia Eska. Są to: Eska Warszawa (27,1 mln zł), Eska Wrocław (20,8 mln zł), Eska Poznań (18,7 mln zł), Eska Łódź (18,2 mln zł), Hit FM Trójmiasto (17,9 mln zł) i Eska Śląsk (12,8 mln zł).

W tegorocznym zestawieniu top 10 lokalnych stacji radiowych za trzy kwartały br. znalazły się jeszcze: warszawskie Radio Złote Przeboje (14,5 mln zł), łódzkie Radio Parada (9,5 mln zł) i warszawskie Radio PiN 102 FM (8,7 mln zł).

BG

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.