Odważny jak Żubr

Gdy na tegorocznej gali ogłoszono, że jedną z dwóch złotych statuetek Effie 2006 otrzymała marka piwa Żubr, werdykt jury spotkał...

Gdy na tegorocznej gali ogłoszono, że jedną z dwóch złotych statuetek Effie 2006 otrzymała marka piwa Żubr, werdykt jury spotkał się ze zrozumiałym i serdecznym aplauzem publiczności. Wyniki marki mówią same za siebie. Rekordowy wzrost udziałów w rynku, wzrost świadomości marki ? wszystko jednoznacznie świadczy o tym, że Żubr z portfolio Kompanii Piwowarskiej to spektakularny marketingowy sukces. Przy takiej właśnie okazji warto zastanowić się nad tym, co leży u jego podstaw.

Dziś, kiedy patrzymy na markę, wszystko wydaje się absolutnie oczywiste, wyniki badań potwierdzają skuteczność wybranej drogi, a i my przez kolejne lata trwania kampanii, za której kreację odpowiada agencja reklamowa PZL, przyzwyczailiśmy się do tej zabawnej formy komunikacji. Jednak zastanówmy się, kto z nas, osób na co dzień zajmujących się marketingiem, kiedy pierwszy raz zobaczył spot, pomyślał: "Fajne, fajne... ale takie dziwactwo nie może sprzedawać?. Zastanówmy się, czy będąc klientem, kupilibyśmy taki pomysł na komunikację marki" Wyobraźmy sobie siebie w sytuacji marketingowca, który mając do wypromowania markę skierowaną do bardzo tradycyjnej grupy piwoszy, dostaje od agencji propozycję na komunikację w postaci śpiewających w lesie żubrów. Jaka byłaby nasza reakcja?

Wielkie sukcesy marketingowe często zależą właśnie od tej reakcji marketera, od jego wyczucia, intuicji, a przede wszystkim odwagi. Bo wbrew pozorom jedną z podstawowych pożądanych cech marki sukcesu jest odwaga. Marketing w swej istocie opiera się na wyróżnieniu, a wyróżnianie wynika ze zrobienia czegoś innego niż wszyscy. Nic nie wymaga odwagi bardziej niż bycie innym. Najprostszym bezpiecznym działaniem jest powielenie, kopia tego, co już znamy. Wybieranie pewnych sprawdzonych rozwiązań nie niesie ze sobą ryzyka, nie możemy jednak oczekiwać, że taki sposób myślenia o marketingu na dzisiejszym tak wymagającym rynku przyniesie wielki sukces.

Wielkie sukcesy w marketingu są dla odważnych i tego można nauczyć się od Żubra. Nie znaczy to oczywiście, że odwaga jest gwarancją wielkich sukcesów. Na pewno jest jednak ich istotną częścią, bo choć nie jest warunkiem wystarczającym, to na pewno koniecznym.

Gratulacje za odwagę, Żubrze!

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.