Rozległe badania programowe w TVP

Telewizja Polska chce w najbliższym czasie zbadać potencjał swoich kanałów tematycznych oraz przygotować się na uruchomienie TVP3 Info. Zbada także...

Telewizja Polska chce w najbliższym czasie zbadać potencjał swoich kanałów tematycznych oraz przygotować się na uruchomienie TVP3 Info. Zbada także serwisy informacyjne ? swoje i konkurencji. Informacje w nich zebrane mają pomóc opracować TVP skuteczne strategie programowe.

Badania te przeprowadzą wyłonione w ogłoszonych ostatnio przez TVP SA trzech przetargach firmy badawcze. Przedmiot pierwszego zamówienia to ?Kanały tematyczne - popularność. Potencjał nowych kanałów tematycznych TVP? - zgłosiło się do niego 7 instytutów, jednak ich nazw nie podano. Tematem drugiego (wpłynęły 3 oferty) jest ?Analiza zawartości programów informacyjnych ośrodków regionalnych TVP oraz głównych serwisów informacyjnych stacji ogólnopolskich w kontekście powstawania kanału TVP3 Info?. Trzeci przetarg prowadzony jest pod hasłem "Badanie programów informacyjnych".

Zbadamy potencjał. Przetarg dotyczący kanałów tematycznych obejmuje badania jakościowe i ilościowe. Instytut, który zostanie w nim wyłoniony, ma opisać rynek kanałów tematycznych w kontekście rozwoju rynku telewizji cyfrowej i kablowej oraz uruchamiania stacji tematycznych, w tym także kanałów TVP.

- Obecne dane telemetryczne nie odzwierciedlają wystarczająco tendencji na tym rynku, nie mówią, jakimi odbiorcami są widzowie tych kanałów i jakie są ich preferencje. Chcemy poznać oczekiwania widzów wobec stacji tematycznych. Przede wszystkim tych, którzy zaczynają odchodzić od telewizji ogólnej właśnie na rzecz niszowych kanałów tematycznych - mówi Hanna Andrzejczyk, dyrektor biura programowego TVP, która nadzoruje przetarg. Dodaje, że wyniki badań w znacznym stopniu pomogą w opracowaniu strategii budowy i rozwoju kanałów tematycznych Telewizji Polskiej.

Badania obejmą m.in. popularność stacji tematycznych w grupach demograficznych, zainteresowanie oglądaniem kanałów tematycznych Telewizji Polskiej (TVP Historia, TVP Sport, TVP Rozrywka, TVP Nauka, TVP Parlament), zainteresowanie określoną tematyką i niedostatki obecnej oferty, profil widowni. Badaniom ? oprócz kanałów TVP ? zostanie poddanych blisko 60 innych stacji tematycznych.

Zawartość serwisów. Analiza zawartości programów informacyjnych ośrodków regionalnych TVP oraz głównych serwisów informacyjnych stacji ogólnopolskich w kontekście powstawania kanału TVP3 Info wskaże różnice i podobieństwa między programami informacyjnymi wszystkich ośrodków regionalnych TVP a serwisami stacji ogólnopolskich (TVP1, TVP2, Polsat, TVN).

- To badanie jest specyficzne. Chcemy zbadać przede wszystkim serwisy informacyjne naszych ośrodków regionalnych. Jakie są ich słabe i mocne strony. W czym odbiegają od konkurencji. To właśnie one mają być podstawą tworzonego kanału TVP3 Info. W związku z tym muszą być odpowiednio sformatowane - wyjaśnia Hanna Andrzejczyk.

Badaniom zostaną poddane: główne wydania programu informacyjnego w 16 regionalnych ośrodkach TVP, główne wydania "Kuriera" (TVP3), "Wiadomości" o 19.30 (TVP1), "Panorama" o 22.30 (TVP2), "Wydarzenia" o 18.45 (Polsat) i "Fakty' o 19 (TVN). Analiza obejmie 5 wydań każdego z serwisów z dni powszednich - od poniedziałku do piątku.

Wizerunek infoprogramów. "Badania programów informacyjnych" pokażą z kolei, jaki jest wizerunek głównych serwisów informacyjnych TVP ("Wiadomości", "Panoramy" i "Teleexpressu") oraz konkurencyjnych "Wydarzeń" i "Faktów". Podobne kompleksowe badanie TVP przeprowadziła już w roku ubiegłym.

Bodźcem, który skłonił do przeprowadzenia badania w tym roku, jest zmniejszający się dystans między "Wiadomościami" a serwisami konkurencji. We wrześniu ub.r. ten program informacyjny TVP1 o 19.30 miał ok. 5,14 mln widzów (źródło: AMR, AGB Nielsen Media Research), obecnie - ok. 4,57 mln osób. Jedyny serwis informacyjny, który zanotował wzrost oglądalności w stosunku do roku ubiegłego, to "Fakty" TVN-u o 19.30 (we wrześniu br. miały 3,56 mln widzów).

Badanie ma składać się z części jakościowej i ilościowej. Część jakościowa ma m.in. porównać programy informacyjne ze względu na treść informacji, dobór tematów, strukturę, sposób relacjonowania, jakość materiałów reporterskich. Badanie ilościowe zanalizuje i zweryfikuje wizerunek programów informacyjnych oraz zdiagnozuje kondycję i wartość ich marek. Rozpoczęcie tego badania przewidziano na listopad br.

BG

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.