Kto policzy "cyfry"?

Tradycyjna technologia badań telemetrycznych nie pozwala zmierzyć oglądalności kanałów telewizji cyfrowej Na przeszkodzie stoi sposób pomiaru: skrzynki telemetryczne "rozpoznają" kanały,...

Tradycyjna technologia badań telemetrycznych nie pozwala zmierzyć oglądalności kanałów telewizji cyfrowej

Na przeszkodzie stoi sposób pomiaru: skrzynki telemetryczne "rozpoznają" kanały, mierząc częstotliwości nadawania na głowicy kineskopu. Tymczasem w przekazie cyfrowym jedna częstotliwość mieści dowolną liczbę kanałów.

Tajna broń: set top box. ,Polska będzie prawdopodobnie pierwszym krajem, gdzie zastosowana zostanie oryginalna technologia mierzenia oglądalności telewizji cyfrowej" - zapowiada Bernard Fruga, key account manager AGB Polska. Co to za technologia - tego póki co nie wiadomo. Firma zazdrośnie strzeże wynalazku. Zapowiada, że ujawni szczegóły w maju. Na razie wiadomo jedynie, że nowinka AGB nie ma nic wspólnego ze znanymi już metodami. Jedna to stosowana przez Taylor Nelson Sofres technologia "picture matching", która polega na porównywaniu próbek obrazu z ekranu z gospodarstwa w panelu z danymi z biblioteki wizualnej w centrali. W ten sposób wiadomo, które kanały są oglądane. Inna metoda wymaga współdziałania z nadawcami. Polega bowiem na nadawaniu wraz z kanałem specjalnego kodu, rozpoznawalnego przez urządzenia telemetryczne. "Nasze myślenie idzie w innym kierunku" - mówi Bernard Fruga. AGB skonstruowało specjalne urządzenie, tzw. set top box, podłączane do skrzynki telemetrycznej. Uaktywnia się wraz z przełączeniem telewizora z odbioru analogowego na cyfrowy i potrafi rozróżnić kanały. Już w tej chwili, w ramach testów, AGB zainstalowało w panelu kilka tajemniczych przystawek.

OBOP jest gotów i czeka. "AGB dopiero przeprowadza próby, tymczasem my mamy już gotową sprawdzoną technologię" - mówią w OBOP-ie. "Picture matching" jest wykorzystywany w dostarczającym danych na rynek panelu w Vancouverze w Kanadzie. W tym roku technologia ma zostać wdrożona w należących do Taylora panelach w Grecji i Hiszpanii, w przyszłym - w Danii i Norwegii. Jej zaletą jest szeroki wachlarz zastosowań: pozwala także na ominięcie technicznych trudności, jakie stoją przed "zwykłą" telemetrią (częste zmiany częstotliwości nadawania kanałów w telewizji kablowej, odbiór za pośrednictwem magnetowidu itp.). Wadą - konieczność użycia drogiego sprzętu, który musi wykonać olbrzymią liczbę operacji, by dopasować zbierane co sekundę próbki obrazu do bazy danych w centrali.

O co toczy się gra. Oczywiste, że na nowym serwisie będzie zależało przede wszystkim operatorom platform cyfrowych. Z Wizją TV negocjuje AGB (która już ma umowę na monitorowanie oglądalności pakietu Wizji rozprowadzanego analogowo w Polskiej Telewizji Kablowej). Od efektu negocjacji w dużej mierze zależy cały projekt z set top boxami. Tymczasem na drugą połowę roku zapowiada złożenie oferty również OBOP, który sprawdzał już oglądalność telewizji cyfrowej metodą dzienniczkową. Nie wiadomo, jak potoczą się rozmowy obu firm z Polską Platformą Cyfrową, oferującą pakiet Cyfra+. O kontrakt walczy AGB, lecz pamiętajmy, że największym udziałowcem PPC jest TVP - główny klient i współwłaściciel OBOP-u. PW

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.