Gry zawsze na czasie

Wielcy wydawcy zaczęli inwestować w Polsce w pisma o grach komputerowych i konsolowych. Axel Springer Polska wprowadził właśnie w nakładzie...

Wielcy wydawcy zaczęli inwestować w Polsce w pisma o grach komputerowych i konsolowych. Axel Springer Polska wprowadził właśnie w nakładzie 160 tys. egzemplarzy, w cenie 3,5 zł, dwumiesięcznik "Play" i usamodzielnił, wydawany w nakładzie 140 tys. egzemplarzy, "Komputer Świat Gry", który dotąd ukazywał się jako wydanie specjalne dwutygodnika "Komputer Świat". Od kwietnia br. "Komputer Świat Gry" stał się dwumiesięcznikiem, a po wakacjach będzie się ukazywał już co miesiąc. Kosztuje 6,9 zł.

Na początku lutego br. Wydawnictwo H. Bauer wypuściło "Click!" za 2,9 zł (od czerwca - 3,2 zł). Niedawno zawitało do nas brytyjskie wydawnictwo Future Network, specjalizujące się m.in. w pismach dla fanów gier. Rozpoczęło działalność od kupienia wrocławskiego wydawnictwa Silver Shark (ma m.in. miesięcznik "CD Action"). Wydawnictwo Egmont na początku 1999 r. stało się właścicielem miesięcznika "Świat Gier Komputerowych". Wśród kilku tytułów wydawanych przez ZPR jest "Reset CD", a wśród magazynów wydawnictwa CGS - m.in. "Gry Komputerowe" i "Total PlayStation".

Coraz trudniej mniejszym, krajowym wydawnictwom, zakładanym przez entuzjastów gier komputerowych. Rynek, poza wiedzą i fascynacją, wymaga środków na promocję tytułów o grach. Dużym wydawnictwom łatwiej jest poza tym utrzymywać ich niższe ceny - co jest istotne dla młodych odbiorców - czy docierać do zachodnich materiałów. Kilka miesięcy temu przestał ukazywać się "Gambler" Wydawnictwa Lupus.

Wielokrotne testy. "Play" i "Komputer Świat Gry" - jak założył wydawca - mają wyraźnie odmienne konstrukcje i różne (tylko w niewielkim stopniu pokrywające się) grupy odbiorców. Łączy je przystępność. W obu tytułach język jest prosty, zrozumiały także dla początkującego gracza, a szata graficzna przejrzysta. "Play" kierowany jest do młodszego, 10 - 16-letniego czytelnika. "Komputer Świat Gry" do 14 - 20-latków. "Play" przemawia obrazem. Testy gier nie są tak szczegółowe, jak w piśmie "Komputer Świat Gry". "Play" ma dodatkowe atrakcje. W pierwszym numerze są to: bardzo duży, dwustronny plakat i naklejki z bohaterami gier. "Komputer Świat Gry" ukazuje się z płytą CD (zawiera m.in. pełną wersję jednej gry), która jest zapowiadana na okładce, ale przyklejona wewnątrz numeru. Wydawca chce w ten sposób podkreślić jakość pisma jako takiego.

O drobiazgowości testów gier, zawartych w piśmie "Komputer Świat Gry", świadczy fakt, że nie wystawia im opinii jeden recenzent, ale są badane na 36 komputerach, tyluż kartach graficznych i dźwiękowych. Poza dokładnymi testami, magazyn zawiera m.in. dział aktualności i - dla ambitniejszych graczy - ściągawki do korzystania z gier oraz przegląd rynku.

Pracami ,"Komputer Świat Gry" i "Play" kieruje 30-latek, Marcin Przasnyski, od ponad 10 lat związany z tytułami komputerowymi, a od 1998 r. z Axel Springer Polska. Marcin Przasnyski powiedział, że zawartość obu magazynów odzwierciedla rzeczywistość. Redakcje koncentrują się na grach, które mają polskie wersje i w danej chwili każdy zainteresowany może je kupić, a nie trafiają do wąskiego grona recenzentów.

"Click!" szerzej. "Click!" Wydawnictwa H. Bauer, jak pokazują wyniki kolportażu, sprzedawał się jak dotąd w liczbie od 85 tys. do 111 tys. egzemplarzy (niedawno został zgłoszony do ZKDP). Tytuł ukazuje się co dwa tygodnie. Trafia do młodzieży, 12 - 17-letniej. Wydawca zrezygnował z dołączania płyty, by utrzymać niską cenę pisma. W "Clicku!" również są plakaty. Główną częścią pisma są oczywiście testy gier (przede wszystkim na najpopularniejsze w Polsce pecety), ale kilkadziesiąt stron zajmują informacje o Internecie, zagadnieniach technicznych wokół komputerów czy innymi urządzeniami kultowymi dla młodych ludzi.

Naturalnym reklamodawcą pism o grach komputerowych są ich dystrybutorzy. Rzadko pojawiają się reklamodawcy spoza branży. Od 1 czerwca br. Bauer uaktywnił działalność reklamową w sferze swoich tytułów młodzieżowych, w tym "Clicka!". Ich obsługą zajmuje się teraz zespół wewnątrz wydawnictwa (wcześniej Media Service Zawada). Od lutego do połowy kwietnia br. przychody reklamowe "Clicka!" wyniosły powyżej 56 tys. zł. Przez pierwsze 4 miesiące br. "CD Action" zarobił blisko 900 tys. zł, "Reset" - 192 tys. zł, a "Komputer Świat" - ok. 1,5 mln zł (dane: Expert Monitor).

Biorąc pod uwagę dzisiejszy poziom życia Polaków, rynek pism o grach komputerowych wygląda na zapełniony. Znawcy tematu szacują, że w ok. 1 mln domów jest komputer, z których 30 proc. używa się do gier. Mówi się, że gra sprzedaje się dobrze już na poziomie 5 tys. sztuk. Hit osiąga trzy razy większą sprzedaż. Problemem jest jednak ogromne piractwo. Wydawca, który zdecydowałby się wejść z nowym tytułem o grach, musi się także liczyć z czasem potrzebnym do zbudowania kompetentnej redakcji. Wielu czytelników tego typu prasy to bowiem wymagający znawcy tematu.

Karolina Prewęcka

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.