Ruchy w marketingu Samsunga
Koreański Samsung ma w Polsce ambitne plany, zarówno jeśli chodzi o sprzedaż RTV i AGD, jak i komórek. W firmie...
Koreański Samsung ma w Polsce ambitne plany, zarówno jeśli chodzi o sprzedaż RTV i AGD, jak i komórek. W firmie nastąpiły roszady kadrowe w marketingu.
Marcin Bołbot został dyrektorem marketingu i sprzedaży działu RTV/AGD w Samsung Electronics Polska Sp. z o.o. Zastąpił na tym stanowisku Marcina Rosatiego, który przeszedł do Media Saturn Holding. Marcin Bołbot rozpoczął pracę w Samsungu w 1997 r. W grudniu 2003 r. objął stanowisko dyrektora działu IT, za jego kadencji Samsung wybił się na pierwsze miejsce w sprzedaży monitorów.
Nowy szef działu RTV/AGD za cel stawia sobie utrzymanie przez Samsunga pozycji lidera w sprzedaży telewizorów LCD i znaczące zwiększenie sprzedaży sprzętu AGD. - W telewizorach chcemy powtórzyć to, co stało się w monitorach - deklaruje Bołbot - pomimo erozji cen od trzech lat niezmiennie jesteśmy tu liderem.
Telewizory LCD wypierają dotychczasowe CRT (kineskopowe) i choć są one wciąż droższe, to Polacy kupują ich coraz więcej. ? Sytuacja w LCD jest taka, że praktycznie z miesiąca na miesiąc można sprzedawać nawet dwa razy więcej - twierdzi Bołbot. ? W telewizorach możemy mieć to samo, co było w monitorach. Gdy LCD staniały do poziomu dwukrotnej ceny CTR, ludzie niemal z dnia na dzień przestali kupować monitory kineskopowe - twierdzi Bołbot.
Jego zdaniem kluczem do sukcesu jest praca nad sprzedażą na poziomie sklepów, dobra współpraca z resellerami, dbanie o dostępność produktów i ich widoczność (nie jeden model na wystawie, ale 6-7) oraz komunikacja ze sprzedawcami.
Bołbot przyznaje jednak, że to marka stanowi wyróżnik: - Jesteśmy na etapie badania postrzegania naszej marki w poszczególnych grupach wiekowych i na pewno będziemy pracowali nad naszym wizerunkiem, na pewno będziemy prowadzili komunikację wizerunkową. Zaznacza jednak, że nie zależy mu na prostych reklamach w mediach, w myśl :"im więcej prasy, radia czy telewizji, tym lepiej": - Za sztampę nie mam zamiaru płacić. Za dobry pomysł - zawsze!
Jeśli chodzi o dział AGD, Samsung ma silną pozycję w sprzedaży urządzeń takich jak kuchenki mikrofalowe czy odkurzacze, natomiast chce powalczyć o lepszą pozycję w segmencie dużego AGD (lodówki, kuchenki, pralki, zmywarki).
Na stanowisku dyrektora działu IT Bołbota zastąpił Paweł Ziemiński, który przeszedł do Samsunga z firmy Tech Data Polska, gdzie odpowiadał za sprzedaż i marketing drukarek, monitorów oraz podzespołów komputerowych. Jego głównym zadaniem jako szefa działu IT będzie rozwój sprzedaży w segmencie monitorów oraz zwiększenie udziałów w segmentach dysków twardych i drukarek laserowych.
Kompetencji Samsunga w dziedzinie RTV (zwłaszcza LCD TV) oraz w segmencie sprzętu komputerowego (zwłaszcza monitorów) nikt nie kwestionuje. Producent dobrze sobie tu radzi dzięki umiejętnemu miksowi niskich cen i wysokiej jakości.
Samsung jest też obecny w segmencie telefonów komórkowych. Ten rok zapowiada się jednak dla niego rekordowo. W ciągu 8 miesięcy Koreańczycy sprzedali u nas 800 tys. swoich telefonów i walczą o drugą pozycję. Plany na cały rok zakładają sprzedaż 1,3 mln sztuk.
Wojciech Wasilewski, dyrektor sprzedaży i marketingu telefonów komórkowych w Samsungu, jest w zasadzie pewien ich realizacji, a będzie to oznaczało o prawie milion sztuk więcej niż w roku ubiegłym.
Oczywiście trzeba mieć na uwadze, że tym rynkiem rządzą operatorzy (to przez nich przechodzi 85-90 proc. sprzedaży telefonów), a naprawdę duża promocja z jednym czy dwoma operatorami może zmienić pozycję rynkową producenta niemalże z kwartału na kwartał.
MB