W blokach startowych

Monika Chojnacka-Maścianica, wiceprezes ds. programowych kanałów muzycznych MTV Emerging Markets i dyr. programowy MTV Networks Polska, przekonuje, że kreatywność coraz bardziej będzie liczyć się na dynamicznym rynku mediów elektronicznych.

W polskim oddziale MTV Networks nikt nikogo nie straszy kryzysem gospodarczym. – Nasze stacje mają bardzo dobre wyniki. Przewidzieliśmy, co może wydarzyć się w gospodarce i na rynku telewizyjnym. Wprowadziliśmy nową strategię. Wyprzedziliśmy kryzys i dziś nie musimy zwalniać pracowników – mówi ze spokojem Monika Chojnacka-Maścianica, wiceprezes MTV w regionie i dyr. programowy polskiego oddziału firmy.
Nowa strategia zaproponowana w 2008 r. to m.in. zmiana w strukturze nadawcy, która dziś nie tylko pozwala ze spokojem obserwować globalne spowolnienie gospodarcze, lecz także kreatywnie podchodzić do nowych zadań, jakie przed firmą stawia dynamicznie zmieniający się rynek mediów elektronicznych.
Na progu jesieni ub.r. Monika Chojnacka-Maścianica, dotychczasowa dyr. programowa MTV Networks Polska, awansowała na wiceprezesa ds. programowych kanałów muzycznych MTV Emerging Markets. Tym samym pod jej skrzydłami znalazły się muzyczne marki firmy w krajach Europy Środkowej i Wschodniej, Afryki i na Bliskim Wschodzie.
Wiceprezes ds. programowych kanałów muzycznych to nowa funkcja w firmie i nowe perspektywy. Na utworzonym niedawno regionalnym stanowisku Monika Chojnacka-Maścianica odpowiada za tworzenie, nadzór oraz realizację długoterminowej strategii programowej kanałów muzycznych wchodzących w skład MTV Emerging Markets. Raportuje bezpośrednio do Bhavneeta Singha, prezesa wykonawczego i dyr. zarządzającego MTV Networks International, Emerging Markets. Chojnacka-Maścianica nadal pełni też funkcję dyr. programowego MTV Networks Polska.

Materializacja marzenia

O pracy w MTV marzyła od dawna – w czasach, gdy nie było jeszcze mowy o lokalnym oddziale stacji na naszym rynku, a Polska wychodziła z szarości PRL. – Prezenterzy zagranicznych wersji MTV jawili się jako osoby z innego, kolorowego świata – wspomina dziś.
W drugiej połowie lat 90. w Polsce pojawiła się stacja muzyczna Atomic TV nadająca głównie wideoklipy, a za którą stał m.in. ceniony muzyk Bob Geldof. Tam Monika Chojnacka-Maścianica była i prezenterem, i osobą odpowiedzialną za oprawę graficzną, scenografię, a także współtwórczynią teledysków. W 2000 r. Atomic TV dała początek polskiemu telewizyjnemu biznesowi MTV. Marzenie sprzed lat zaczęło się materializować.
Przez pierwszych kilka lat kanał MTV Polska był stacją stricte muzyczną. W 2004 r. na krótko w firmie pojawiła się nowa szefowa – Beata Pawłowska, wcześniej związana z Coca-Colą. W polskim przyczółku koncernu Viacom była krótko, ale udało jej się szybko i skutecznie przeprowadzić relaunch stacji. Logo MTV zaczęło firmować nie tylko stację muzyczną, lecz także wielowymiarowy produkt mediowy.
Relaunch wiązał się też ze zmianami w zespole. – Sprawy personalne, podejmowanie decyzji o rozstaniu z ludźmi to zawsze wiąże się z najtrudniejszymi decyzjami – uważa szefowa programmingu MTV Networks.
Dziś MTV to przede wszystkim multitematyczny kanał dla młodych, ikona młodzieżowego stylu. MTV Networks Polska ma obecnie w portfolio kanały: MTV, Viva, Comedy Central, Nickelodeon, a także MTV HD, zarządzany z Warszawy kanał w wysokiej rozdzielczości emitowany na wielu rynkach. – Paradoksalnie, choć MTV nie jest już wyłącznie stacją muzyczną, gramy zdecydowanie więcej muzyki – zauważa Monika Chojnacka-Maścianica.
Szeroki programming przyciąga widzów, a widownia przekłada się m.in. na pieniądze. Według AGB Nielsen Media Research w 2008 r. MTV i Viva zarobiły po 160 mln zł, a VH1 i Comedy Central – po ponad 70 mln zł.
W planach nadawcy są kolejne stacje tematyczne i jeszcze większe zbliżenie telewizji i internetu. Rozwijany też będzie internetowy serwis wideo Switch2one.

Globalnie i lokalnie

Monika Chojnacka-Maścianica szczególną uwagę poświęca dziś MTVN HD. Sukces tej stacji kilka miesięcy po debiucie był zaskoczeniem dla niektórych osób z managementu koncernu Viacom, bo nie wszyscy wierzyli, że polski oddział da radę, nawet jeśli trzymali kciuki. Ostatnio brytyjski Sky Digital uznał MTVN HD za najlepiej przygotowywany kanał high definition, jaki ma w swojej ofercie.
Szefową programmingu MTV cieszy też lokalny projekt MTV Unplugged i sukces produkcji z naszymi artystami. – To jeden z dowodów, że mimo iż MTV to marka globalna, ma unikatowy lokalny rys – uważa.
Polski wkład w marki koncernu Viacom jest coraz bardziej widoczny. Obecnie MTV wprowadza nową strategię dotyczącą kreacji swoich brandów. Globalnie stacje sieci zyskają m.in. taką samą identyfikację wizualną i oprawę. W ramach nowej strategii w Warszawie powstaje regionalne studio kreatywne, które wspierać będzie projekty sieci, jednocześnie zachowując lokalność. Ponadto grupa krajów skupionych w strukturze Emerging Markets stworzy dom produkcyjny, także z siedzibą w Warszawie, który wesprze produkcję całego regionu, programów zarówno własnych, jak i licencjonowanych. Polska staje się ważnym centrum kreatywno-produkcyjnym MTV.
Monikę Chojnacką-Maścianicę to cieszy. Zauważa jednak, że wiązać się to musi z jeszcze bardziej kreatywnym podejściem do pracy. A w pracy w MTV najbardziej ceni właśnie kreatywność. – MTV Networks to bardzo twórcze miejsce pracy. To, co podoba się widzowi dziś, niekoniecznie przypadnie mu do gustu jutro. Cały czas jestem w blokach startowych – mówi szefowa programowa stacji.
Piotr Machul

Monika Chojnacka-Maścianica
stanowisko: wiceprezes ds. programowych kanałów muzycznych MTV Emerging Markets i dyr. programowy MTV Networks Polska
kariera: Atomic TV, MTV
wykształcenie: dziennikarstwo (Uniwersytet Warszawski)
hobby: muzyka, telewizja – z naciskiem na amerykańskie seriale

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.