Kruchy, ale trwały

Najstarszą, a mimo to wciąż prężnie rozwijającą się dziedziną sztuki użytkowej jest ceramika. Wkomponowała się już tak mocno w reklamowe realia, że nie sposób wyobrazić sobie funkcjonowania.

Paleta narzędzi wykorzystywanych w świecie reklamy z sezonu na sezon poszerza się o coraz to nowsze formy. Rodzą się nowatorskie wizje kampanii promocyjnych, działania ambientowe szokują oryginalnością, gadżety stają się coraz bardziej pomysłowe i wyszukane. Co chwilę nadchodzi fala mody na inny gadżet, hasło, event. Potem zostają lub przemijają wyparte przez kolejne nowości. Są jednak takie narzędzia używane w reklamie i działaniach promocyjnych, które od wielu lat stanowią jej trzon i których pozycja była i jest niezachwiana. Do takich narzędzi należy ceramika reklamowa.
Trudno wyobrazić sobie branżę bez artykułów ceramicznych. Bez reklamowych kubków, filiżanek i popielniczek, bez breloczków, kufli, talerzy i obrazków, bez skarbonek, przycisków do papieru, cukierniczek i… wymieniać można jeszcze naprawdę długo.

Wszystkie zalety

Ceramika od wieków była nieodzownym elementem zarówno kultury, jak i życia codziennego każdej cywilizacji, każdego społeczeństwa, wszystkich sfer. Początkowo prymitywna, z czasem przez wieki rozwinięta do poziomu artystycznych cacuszek, towarzyszyła człowiekowi od zawsze. A wiadomo – to, na co patrzymy każdego dnia, staje nam się w naturalny sposób bliskie i niezbędne do normalnego funkcjonowania. Tak jest i dziś – chociaż dzisiejszym wyrobom ceramicznym daleko do prymitywizmu i niekiedy bardzo blisko do rangi dzieła sztuki – są obecne cały czas, zawsze pod ręką, zawsze potrzebne, wygodne, praktyczne. Ładne wpadają w oko, kolorowe przyciągają wzrok, pomysłowe zapadają w pamięć na dłużej. Nie sposób więc nie zauważyć, że wyroby ceramiczne stanowią idealny wprost nośnik reklamowy, a ich ogólna dostępność, popularność i utylitarność to wielkie zalety.
Do najpopularniejszych ceramicznych gadżetów reklamowych bez wątpienia należy kubek. Tuż za nim plasują się kufle i filiżanki. Zalety kubka jako nośnika reklamy znamy wszyscy – część z nich została już wymieniona. Warto wspomnieć także o jego trwałości (może być używany przez kilka lat, stając się ulubionym kubkiem do kawy).
W przypadku kufli w grę wchodzi nie tylko specyficzna powierzchnia reklamowa, jaką tworzą. Na kuflu można bowiem wygrawerować bądź nanieść inną techniką dedykację, sentencję upamiętniającą ważne wydarzenie (meeting, szkolenie, konferencję) lub uwiecznić ważną datę (np. powstanie firmy lub jej kolejny jubileusz).

Trochę luksusu

Filiżanki, zwłaszcza gdy idą w parze z pasującym do nich spodkiem, tworzą grupę eleganckich, można rzec – ekskluzywnych gadżetów reklamowych. Starannie wykonane, z dyskretnym logo, na pierwszy rzut oka nie muszą wcale różnić się od szlachetnej porcelany znanych marek. Przykładem tego typu eleganckiej linii serwisów do herbaty są filiżanki, podstawki i dzbanuszki do mleka sygnowane znakiem Tetley, białe ze złotym paseczkiem, w których logo firmy umieszczone jest na spodniej części, a na spodeczku widoczne dopiero po uniesieniu filiżanki.
Galanteria ceramiczna wykorzystywana w reklamie to – jak wspomniano – szereg innych produktów dopasowywanych indywidualnie do potrzeb danej firmy, wpisujących się w konkretną kampanię promocyjną, bardzo często projektowanych i zdobionych zgodnie ze szczegółowymi, indywidualnymi wskazówkami zamawiającej firmy. Nie bez znaczenia jest także cena – kubek czy filiżanka trafiająca ze swym przekazem do klienta czasem kilka razy dziennie jest nieporównywalnie tańsza od reklamy telewizyjnej, prasowej czy billboardu. A z pewnością znacznie trwalsza. Cena ceramicznych gadżetów reklamowych zależy od materiałów wykorzystanych do ich produkcji, ich kształtu i oryginalności, od techniki, jaką logo i inne zlecone napisy są naniesione i utrwalone na ceramicznej powierzchni, oraz od ich wielkości.

Miejsce na reklamę

Na kubku ceramicznym można nanieść reklamę w kilku miejscach – reklama na tzw. tapecie (frontside), czyli na zewnętrznej powierzchni kubka (największa, dająca dużo możliwości graficznych, czytelna), na spodzie lub na dnie (bottom), (na uchwycie (ear handle) oraz po wewnętrznej stronie kubka (inside). Każda z tych powierzchni generuje inny wymiar reklamy – reklama na uchwycie i spodzie jest bardziej dyskretna, reklama na tapecie przyciąga wzrok i niesie ze sobą czytelny, czasem dość obszerny przekaz, natomiast reklama wewnątrz jest widziana podczas picia z kubka i – umieszczona głębiej we wnętrzu kubka lub na jego dnie – może stanowić element zaskoczenia.
W przemyśle ceramicznym stosowanych jest kilka sposobów znakowania wyrobów reklamowych. Do najpopularniejszych należą: znakowanie laserowe, tampodruk oraz sitodruk na szkle.
Znakowanie laserowe polega na rzeźbieniu (żłobieniu) lub matowieniu zdobionej powierzchni przy użyciu promienia lasera. Kolor znakowania za każdym razem jest zależny od rodzaju materiału, z jakiego wykonany jest przedmiot, i może się różnić w zależności od jakości i powierzchni tworzywa. Znaki nanoszone laserowo są bardzo trwałe, precyzyjne i eleganckie.
Tampodruk jest metodą nadruku polegającą na warstwowym nakładaniu na zdobioną powierzchnię bardzo trwałej farby drukarskiej przy użyciu miękkiego, gładkiego stempla zwanego tamponem. Za pomocą tamponu o odpowiednio dopasowanym kształcie i fakturze możliwe jest wykonanie nadruku nawet na bardzo nierównych i nieregularnych powierzchniach.

Solidny wypał

Wiele firm stawia na wypał kalki ceramicznej w wysokich temperaturach. To metoda polecana przez wielu ekspertów. Procesem wypału zdobień sterują mikroprocesory, a nowatorskie rozwiązania odzysku energii cieplnej na każdym etapie produkcji eliminują negatywny wpływ na środowisko naturalne i pozwalają oszczędzać energię elektryczną.

Atuty tej technologii to:
• trwałość zdobień (odporne na mycie w zmywarkach, środki chemiczne, działania mechaniczne takie jak drapanie, szorowanie itp.),
• swobodny wybór miejsca zdobienia produktów – jak tapeta dookoła kubka, motyw na uszku lub wewnątrz produktu,
• wachlarz kolorów oraz druk z palety CMYK.

Metodą bardzo podobną do wypału kalki ceramicznej jest tzw. transfer. W sferze technologicznej przebiegający identycznie jak wypał kalki, różniący się jednak od niej metodą wykonania nadruku – w tym przypadku jest to nadruk cyfrowy. Wypał jest przeprowadzany w nieco mniejszej temperaturze, więc co za tym idzie – jest podatny na ścieranie. Naczynia użytkowe zdobione tą metodą służą głównie jako typowe gadżety reklamowe niepełniące funkcji użytkowych.

Nowe i nietypowe

Nowością w branży ceramiki reklamowej są kubki zmieniające wygląd pod wpływem temperatury panującej wewnątrz kubka oraz zdobywające coraz większą popularność wyroby ceramiczne ręcznie zdobione, noszące znamiona ekskluzywności i luksusu, bardzo chętnie widziane zwłaszcza przez kobiety. Ręczne zdobienie ceramiki to produkcja niskonakładowa, a tworzenie tego typu gadżetu pozwala na wykreowanie czegoś absolutnie niepowtarzalnego i oryginalnego. W propozycji tej nie chodzi w sposób bezpośredni o promocję, ale o przekazanie klientowi ciekawego i co najważniejsze – niepowtarzalnego upominku reklamowego. Na ceramice ręcznie malowanej umieszczane są przede wszystkim motywy artystyczne – logo, hasło reklamowe lub dane adresowe firmy zazwyczaj umieszczane są na eleganckich opakowaniach jednostkowych.
O sile gadżetu reklamowego nie trzeba nikogo przekonywać. Jednak decydując się na jakiś gadżet, należy pamiętać, że oprócz bycia nośnikiem reklamowym ma on spełniać kilka podstawowych funkcji – musi być estetyczny, gustowny, pożyteczny (gdyż to właśnie te gadżety cieszą się największym uznaniem wśród odbiorców) oraz trwały. Na tyle, by nie wylądował w koszu po miesiącu użytkowania, lecz by niósł zamierzony przekaz przez jak najdłuższy czas. Mało który produkt spełnia te kryteria tak dobrze jak pomysłowa i dobrej jakości ceramika.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.