Zalety kartonu

Badania OgilvyAction pokazują, że pod względem skuteczności sprzedaży zdecydowanie lepsze od obniżek cen okazują się displaye z tektury.

Badania przeprowadzono w lutym i marcu ub.r. w ponad 6 tys. obiektów w USA. Wyniki potwierdziły wcześniejsze dane ograniczone do przekąsek i słodyczy. Displaye przynosiły niemal dwukrotnie lepsze wyniki sprzedaży w grupie osób nieplanujących zakupu towaru niż obniżka cen. W lutym i marcu na kierowanie się przy zakupie redukcją cen wskazało zaledwie 17 proc. konsumentów, 24 proc. – displayami, a 18 proc. – samplingami. W przypadku przekąsek znaczenie sklepowych nośników było jeszcze istotniejsze (49 proc. wobec 17 proc.).
Displaye i promocje cenowe rzadko występują osobno. Szczególnie w okresie kryzysu sklepikarze lubią żądać tymczasowej promocji cenowej w zamian za umieszczenie reklam. Wszystkie analizy wskazują tymczasem, że rozmaite rodzaje displayów mogą zwiększać sprzedaż bez towarzyszących im redukcji i promocji cenowych. W opinii ekspertów promocje cenowe okazują się w dłuższej perspektywie jedną z najgorszych możliwych decyzji.
Agnieszka Czarniecka, PR director Art & Craft Brand Solutions, zauważa, że dzięki displayom na małej powierzchni można zaprezentować więcej promowanego produktu. Prezentowane produkty eksponowane są w sposób schludny i praktyczny, a co najważniejsze – widoczny. Ich zaletą jest możliwość łatwego i dowolnego ustawiania w miejscach trudnych do zagospodarowania. Pozwalają też konsumentom bliżej zapoznać się z prezentowanym produktem, zauważyć, że np. funkcjonuje on w serii, że można dokonać wyboru z bogatej oferty.
– Stojaki są skutecznym sposobem reklamy. Wśród nich niewątpliwie najtańszym systemem wystawienniczym są stojaki kartonowe. Są bardzo praktyczne, niezwykle szybkie do wykonania, bardzo lekkie, a także mają duże możliwości przystosowania ich do różnych wymiarów i przestrzeni – mówi Marek Bachorski-Rudnicki, kierownik działu sprzedaży Adsystem.

Krótki żywot

Żywotność takiego displaya wynosi 4-6 tygodni. Displaye wykonane z tektury są najczęściej wykorzystywane w krótkich i szybkich akcjach promocyjnych. Największy boom na tego rodzaju standy panuje przed świętami – zarówno Bożego Narodzenia, jak i Wielkanocy. Marek Bachorski-Rudnicki zauważa, że stojaki kartonowe nie należą do bardzo wytrzymałych produktów. Ryzykowne jest np. eksponowanie na nich reklamy na zewnątrz pomieszczeń. Narażone na czynniki atmosferyczne nie sprawdzają się podczas takiej prezentacji. Słaba wytrzymałość stojaka jest również jego zaletą, ponieważ mają do wypełnienia określoną misję przez określony czas (zazwyczaj niedługi okres aktualnej kampanii reklamowej, często do następnej zamawiane są już inne stojaki). Później stają się mało przydatne, więc firma zamawia nowe (reklamujące nowy produkt czy usługę). Stojaki kartonowe są więc łatwe i nieuciążliwe do pozbycia się oraz utylizacji.

Agnieszka Czarniecka dodaje, że przy projektowaniu i produkcji displayów szczególną uwagę należy zwrócić na właściwy dobór materiałów, tak żeby stand utrzymał zadany ciężar, oraz na zabezpieczenie go przed zniszczeniem, np. przez maszyny myjące podłogę w wielkopowierzchniowych sklepach. Ważne jest też właściwe wykończenie displaya w procesie druku.

Kaszerować czy nie?

Proces tworzenia kartonowego displaya w wielu punktach nie różni się od etapów tworzenia stojaków metalowych czy z tworzywa. Na początku jest brief, w którym klient określa podstawowe cechy stojaka. Bardzo ważne dla projektanta są informacje: jaki jest planowany nakład, jakiego typu produkty mają być prezentowane na stojaku, jakie są ich waga i wymiary. Ważne są okres, w jakim stojak ma być wykorzystany – inny będzie projekt świąteczny, a inny wakacyjny – oraz miejsce ekspozycji. Display eksponowany w supermarkecie musi być bardziej odporny na zniszczenia. Istotną kwestią jest też forma, w jakiej display ma być dostarczony do klienta.
Zazwyczaj na etapie projektowania wykorzystuje się CAD, czyli computer aided design – projektowanie wspomagane komputerowo. Jest to proces projektowania, w którym komputer wykorzystywany jest na każdym etapie jako podstawowe narzędzie pracy projektanta. W skład CAD wchodzą: opracowanie dokumentacji konstrukcyjnej (2D oraz coraz częściej 3D) oraz analizy kinematyczne, wytrzymałościowe czy termiczne, prowadzone najczęściej z wykorzystaniem MES (zaawansowana matematycznie metoda obliczeń fizycznych), optymalizacja i wiele innych zagadnień związanych z powstawaniem projektu gotowego wyrobu.
Do produkcji stojaków kartonowych zazwyczaj stosuje się wykrojniki. Jest to narzędzie do wycinania określonego kształtu zwykle z zadrukowanego arkusza – płaszczyzna z trwale umocowanymi ostrzami jest przyciskana do zadrukowanego papieru i jednym uderzeniem wycina z arkusza cały złożony wzór. Koszty stałe powodują, że bardziej opłacalna jest produkcja dużego nakładu displayów. Jednostkowa cena stojaka jest wtedy niższa.
Stojaki zazwyczaj produkuje się z tektury. Jest to najgrubszy materiał papierniczy – ma do 11 mm grubości. Powstaje przez sprasowanie kilkunastu warstw masy papierniczej. Rozróżnia się kilka gatunków tektury: białą, brązową, szarą, techniczną, litą oraz falistą. Tektura falista powstaje z połączenia kilku warstw papieru falą papierową, która powoduje znaczne zwiększenie sztywności arkusza.
Kolejnym ważnym etapem produkcji stojaka kartonowego jest umieszczenie grafiki. Jeśli jest ona zlecona firmie projektującej i produkującej, sprawa jest łatwiejsza, ponieważ w takim wypadku istnieje możliwość kontroli na każdym etapie powstawania displaya. Jeśli grafika zlecona jest innej agencji, wtedy sukces zależy od właściwej komunikacji pomiędzy dwoma firmami. Zadaniem studia projektowego czy producenta jest dostarczenie agencji siatek poszczególnych wykrojników z instrukcją, jak nałożyć na nie projekt graficzny, oraz szczegółowej specyfikacji druku.
Display kartonowy może zostać poddany zabiegom przedłużającym jego trwałość oraz uszlachetniającym. Należą do nich laminowanie i kaszerowanie. Laminowanie to pokrywanie powierzchni laminatem w celu uzyskania dodatkowych odporności, np. na wilgoć, uszkodzenia mechaniczne, lub dla nadania im efektów dekoracyjnych.
Kaszerowanie to uszlachetnianie wyrobu poprzez oklejanie cienkim papierem (niezadrukowanym lub zadrukowanym) w celach dekoracyjnych lub technologicznych.
Stojak kartonowy świetnie sprawdza się wszędzie tam, gdzie wymagane jest szczególne zwrócenie uwagi klienta na prezentowaną reklamę. Najnowsze technologie pozwalają uzyskać dowolny kształt i rozmiar stojaka. Najważniejszym elementem jest dobranie odpowiedniej grafiki, która połączy estetykę z przebojowością i innowacyjnością. Podstawowym błędem jest szukanie zbyt skomplikowanych rozwiązań technicznych.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.