Interaktywny boom rodzi agencje

W ostatnim czasie Agora wydzieliła spółkę SociAll, specjalizującą się głównie w mediach społecznościowych. Dojrzałym agencjom przybył konkurent ze szwajcarskim rodowodem - Goldbach Interactive.

Nowe firmy interaktywne powstające na naszym rynku są wynikiem dynamicznego wzrostu wydatków na reklamę online. Potencjał marketingu online od dawna widziała Agora SA, której dział projektów specjalnych realizował m.in. kampanie w mediach społecznościowych. Wydawnictwo postanowiło poszerzyć swój zakres kompetencji i otworzyło firmę SociAll.


 

W jej ofercie znajduje się przygotowanie i realizacja strategii obecności i komunikacji w mediach społecznościowych, budowa i moderacja fan pages, aplikacji, gier z elementami product placementu, blogów oraz tworzenie stron dedykowanych, WoMM, organizowanie eventów, gier miejskich, audyty obecności w social mediach, a także badanie wizerunku marek w sieci. SociAll chce także prowadzić działania dedykowane dla brandów skierowanych do nastolatków, kobiet i fanów sportu. Oferta skierowana jest do agencji reklamowych i domów mediowych oraz do firm z sektora MŚP.

Agencją kieruje Patrycja Matul. Wcześniej zajmowała się m.in. rozwojem SearchLabu, agencji specjalizującej się w kampaniach wyszukiwarkowych.

Klientami Agory w ramach social mediów są m.in.: Toyota, ING Życie, Deutsche Bank czy Ford. Usługi SociAll będą również częścią pakietów wielomedialnych przygotowywanych przez Agorę, co może dawać jej przewagę na rynku interaktywnym. Dodatkowo firma będzie uczestniczyć w przetargach dotyczących mediów społecznościowych.

Grupa SociAll liczy kilkanaście osób, są to zarówno osoby pracujące wcześniej w wydawnictwie, jak i pracownicy agencji interaktywnych. Ekspertami grupy są m.in. Michał Kreczmar, Paweł Wujec i Marta Klimowicz. Z agencją współpracują także m.in. Grzegorz Marczak, Paweł Tkaczyk, Maciej Budzich i wiele innych osób związanych z branżą interaktywną.

- Powstanie nowej działalności w strukturach Agory to odpowiedź na trend wykorzystywania mediów społecznościowych przez marketerów. Agora ma bogatą bazę klientów, którym może zaoferować tego typu usługi - mówi Adam Dyba, wiceprezes IDMnetu. - Rynek jest przyszłościowy i stale rosnący, mało skalowalny, więc każdy znajdzie grupę swoich klientów - dodaje.

Nie tylko Agora chce uszczknąć kawałek z internetowego tortu reklamowego. Z dużymi nadziejami na budżety online wkroczył do Polski szwajcarski Globach Group, otwierając w naszym kraju agencję Golbach Interactive. Jej dyrektor zarządzający Krzysztof Bińkowski pozycjonuje nowy podmiot jako full service digital agency.

- Ofertę kierujemy do klientów bezpośrednich oraz do wszystkich partnerów otwartych na współpracę przy wymagających, ale innowacyjnych projektach - mówi Bińkowski.

Goldbach Group jest również właścicielem ARBOmedia AG, w jej strukturach znajduje się ARBOinteractive. Firma ta odpowiada głównie za kampanie dla domów mediowych. Za to oferta Goldbach Interactive kierowana jest do klientów indywidualnych.

Debiut tej agencji to również kilka strategicznych ruchów związanych właśnie ze spółkami ARBO. Mianowicie Goldbach Interactive przejął kontrolę nad spółką ARBOvision Warszawa oraz nad agencją socialmediową Tribe Guru. W jej strukturach w najbliższym czasie mają znaleźć się kolejne firmy - AdKing i LogicSearch.

Do końca tego roku zespół agencji ma liczyć około 50 osób. Obecnie i pracują w niej m.in. Agata Krynicka jako ekspert mobile marketingu, wcześniej była head of business development w AdHead, czy Erwin Wilczyński, ekspert social marketingu, wcześniej szef Tribe Guru.

Podstawowymi kompetencjami agencji są: strategia, kreacja z produkcją, budowanie portali i e-sklepów, social, mobile, a także rozwiązania performance marketingu i SEM/SEO.

- Założenie agencji to prosta sprawa - kilka osób, komputery, czasami na początek wystarczy jeden klient. O wiele trudniej jest utrzymać się na rynku i stworzyć markę - w ten sposób sprawę komentuje Grzegorz Krzemień, prezes agencji GoldenSubmarine. I dodaje, że nowe podmioty z pewnością znajdą kawałek interaktywnego tortu dla siebie bez podgryzania już istniejących.

Goldbach Interactive ma już kilku klientów, obecnie do grona jej największych zleceniodawców należą takie brandy jak KitKat (Nestle), Adidas czy Reebok. Obecnie agencja - jak sama deklaruje - uczestniczy w kilku przetargach na obsługę full service online.

Trudno w rozkwicie tego segmentu nie zauważyć podobieństw do trendu sprzed dwóch dekad, gdy do gry o budżety reklamowe przystępowały coraz to nowe agencje - mniej lub bardziej - fullservice'owe. I w tym wypadku przetrwają najlepsze, ale po drodze czeka nas interesująca batalia o miejsce na rynku.

Maciej Florek 2036 Artykuły

Czujnym okiem przygląda się domom mediowym, agencjom interaktywnym i producentom OTC. Odtajnia najbardziej ukryte przetargi. Jego pasją jest kolej i wszystko co z nią związane.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.