Pernod Ricard wierzy w Polskę

Marketer w nowej strukturze chce zawojować wszystkie najważniejsze kategorie.

Koncern Pernod Ricard chce coraz odważniej walczyć na naszym rynku - nowy prezes, zmiana struktury i imponujące plany marketingowe mają w tym pomóc.

- Polska jest jedynym w Europie dużym krajem ze znaczącym potencjałem wzrostu rynku alkoholowego - mówi Victor Jerez, ustępujący prezes Wyborowej SA, który kierował firmą przez ostatnie dwa lata.

Nowy prezes, nowe plany

Menedżer awansował i został promowany na stanowisko dyrektora ds. audytu i rozwoju biznesu. Będzie odpowiadać za rozwój strategii fuzji i przejęć grupy i przenosi się do Paryża. Od 17 października br. polską spółką będzie kierował Guillaume Girard-Reydet. Nowy szef firmy jest związany z Pernod Ricard od 14 lat. Od 2006 r. pełnił funkcję dyrektora sprzedaży firmy Ricard SA w Marsylii.

Dodatkowo od początku października br. struktura organizacyjna firmy Wyborowa SA została zmieniona i podzielona na dwie jednostki. Pernod Ricard Polska będzie odpowiadała za wszystkie działania dystrybucyjne, w tym za sprzedaż i marketing wszystkich międzynarodowych i lokalnych marek Pernod Ricard dostępnych na polskim rynku. Z kolei The Wyborowa Company będzie odpowiadała za produkcję i eksport wódek lokalnych Wyborowa i Luksusowa oraz we współpracy z The Absolut Company tworzyła globalną strategię dla swoich marek.

Budować marżę

Pernod Ricard chce się skupić na produktach wysokomarżowych, w tym alkoholach importowanych. Obecnie marki importowane stanowią tylko 9 proc. naszego rynku w ujęciu wolumenowym, ale ich sprzedaż wzrosła w ostatnim roku o 14 proc. Z kolei rynek marek krajowych, zdominowany przez wódkę, spadł o 3,2 proc. Według szacunków marketera będzie on nadal malał, bo konsumenci coraz częściej wybierają wódkę z przemytu. Dodatkowo w segmencie marek krajowych trwa wyniszczająca wojna cenowa.

- Będziemy wspierać marki importowane, z których słynie nasz koncern, których konsumpcja w Polsce rośnie i na których mamy odpowiednie marże. Nie znaczy to jednak, że zaniedbamy brandy lokalne, jak Wyborowa i Luksusowa - mówi Jean-Baptiste Mouton, dyrektor marketingu i członek zarządu Pernod Ricard Polska. Dodaje, że Pernod Ricard nie będzie jednak wchodzić na rynek wódek ekonomicznych czy lower mainstream, gdzie marże są minimalne.

Obecnie Pernod Ricard jest numerem jeden w kategorii whisky, gdzie ma m.in. marki Ballantine's Chivas Regal i Jameson. Jest także liderem rynku lokalnych wódek premium z brandem Wyborowa. Problemem pozostaje segment wódek international premium. Marka Absolut - światowy lider rynku - wciąż znacznie ustępuje brandowi Finlandia Vodka. Pernod Ricard zapowiada, że osiągnięcie pozycji lidera w tym segmencie może zająć firmie dwa-trzy lata.

Firma zapewnia, że nowa struktura oznacza także korzyści dla marki Wyborowa - najlepiej znanego polskiego brandu za granicą. W ramach nowej organizacji team zarządzający Wyborową ma współpracować ściśle z globalnym zespołem Absoluta i korzystać z jego doświadczeń. Pernod Ricard zapewnia, że w jego globalnym portfolio jest miejsce dla obu marek - Wyborowej i Absoluta, a dodatkowo inna polska marka - Luksusowa - ma szanse na międzynarodową dystrybucję.

Plany Pernod Ricard wyglądają imponująco, ale firma, zdobywając pozycję lidera w segmencie whisky i pokonując Diageo, pokazała, że potrafi realizować wyznaczone cele. Najtrudniejszym wyzwaniem będzie pokonanie Finlandii, zwłaszcza że dla Brown-Forman Polska to rynek priorytetowy.

Tomasz Wygnański 674 Artykuły

W MMP prawie od 20 lat pisze o marketerach i strategiach marketingowych, a także o detalistach, BTL, digitalu i badaniach. Właściciel 8- kilogramowego kota.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.