Tomasz Wróblewski zamiata w Presspublice

Zmiana właściciela wydawnictwa zapoczątkowała fazę zmian. Obejmują one wymianę top menedżerów, redukcje w poszczególnych zespołach. Ojcem rewolucji w Presspublice jest nowy wiceprezes ds. redakcyjnych i redaktor naczelny "Rzeczpospolitej" Tomasz Wróblewski.

Przejęcie przez Grzegorza Hajdarowicza (Grupa Gremi) Presspubliki było zaskoczeniem dla rynku. Emocje związane z tym wydarzeniem dodatkowo podgrzała nominacja Tomasza Wróblewskiego na wiceprezesa, odpowiedzialnego za sprawy redakcyjne. Kilka tygodni później ogłoszono, że do wydawnictwa przechodzi także Maciej Kutak, wcześniej wiceprezes ds. komercyjnych w MTV Networks Polska. Ma odpowiadać za sprzedaż reklam, dystrybucję, marketing, organizację szkoleń i konferencji oraz wdrażanie projektów z zakresu nowych technologii.

Bilans sukcesów

Skąd pojawiły się tak liczne kontrowersje wokół mianowania Tomasza Wróblewskiego? Głównie ze względu na jego poprzednie osiągnięcia zawodowe, które trudno uznać za zakończone sukcesem, czyli wprowadzenie na rynek projektu "Polska The Times", a ostatnio kierowanie redakcją "Dziennika Gazety Prawnej". Jednak trudno mu zarzucić braku doświadczenia i wiedzy o rynku dzienników oraz tygodników opinii. Pod jego opieką znalazły się takie tytuły, jak m.in. "Rzeczpospolita", "Parkiet" oraz "Uważam Rze. Inaczej Pisane", a także wcześniej zakupione przez Hajdarowicza "Przekrój" i "Sukces". Te dwa ostatnie pisma formalnie wydawane są przez Wydawnictwo Przekrój, które wkrótce ma zostać połączone z Presspubliką. Nic więc dziwnego, że pierwsze widoczne redukcje dotknęły właśnie "Przekroju", który już od dłuższego czasu nie tylko traci w wynikach sprzedażowych, ale także jego widoczność, np. w przeglądach prasy, jest coraz słabsza. Kilka miesięcy temu Hajdarowicz wprowadził opłaty za dostęp do internetowych treści "Przekroju", następnie przeniósł cześć wydawnictwa do Krakowa. Nie udało nam się ustalić, jakiej wielkości przychody wydawca czerpie z wydania internetowego. Wiadomo jedynie, że właśnie wypowiedzenia pracy zostały wręczone kilku osobom z redakcji. Nic zatem dziwnego, że pojawiły się spekulacje o zamknięciu tego tytułu. Jarosław Knap, doradca Grupy Gremi, zaprzeczył informacjom o likwidacji pisma. Jaka jest jednak koncepcja na utrzymanie go na rynku? Nie wiadomo. Do momentu zamknięcia tego wydania "MMP Online" nie udało nam się uzyskać odpowiedzi na ten temat od Tomasza Wróblewskego. Na pewno nad jego zawartością pracować będzie znacznie skromniejszy zespół, a także dziennikarze innych redakcji Presspubliki, głównie "Rzeczpospolitej".

Czas cięć

Kolejnych redukcji w zespołach należy się także spodziewać przede wszystkim w "Rzeczpospolitej", która według nieoficjalnych informacji jest "oczkiem w głowie" nowego redaktora naczelnego, czyli Tomasza Wróblewskiego. W kuluarach mówi się, że "Przekrój" i "Sukces" w znacznie mniejszym stopniu go obchodzą. Skala biznesu oraz siła brandu są nieporównywalne. Według danych ZKDP średnia sprzedaż tytułów należących do Hajdarowicza wyniosły w okresie styczeń-wrzesień br.: "Rzeczpospolita" - 102,3 tys. egz. (113,2 tys. egz.), "Parkiet" - 5,3 tys. egz. (I-IX 2010 r. - 5,6 tys. egz.), "Przekrój" - 34,5 tys. egz. (41,0 tys. egz.), "Sukces" - 16,7 tys. egz. (22,2 tys. egz.) i "Urzażam Rze. Inaczej Pisane" - 133,5 tys. egz (dane od lutego do września br.).

Przed Wróblewskim i Kutakiem stoi poważne wyzwanie. Przede wszystkim muszą znależć odpowiedź na pytanie, jak nie poddać się negatywnym trendom na rynku prasy. W końcu zaufanie Hajdarowicza musi w końcu przełożyć się na realne zyski. Chyba że prawdą jest, że przejęcie Presspubliki, która od momentu podziału sceny politycznej pomiędzy Platformę Obywatelską i Prawo i Sprawiedliwość kibicuje przede wszystkim ugrupowaniom opozycyjnym, ma charakter bardziej polityczny. Zapewne dziennikarze konkurencyjnych dzienników będą bacznie obserwowali, w jakim kierunku zmierza stara dobra "Rzepa".

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.