PKO BP na finiszu

Prawdopodobnie już tylko dwa domy mediowe walczą o największy budżet w segmencie bankowym.

Przetarg na planowanie i zakup mediów dla PKO BP wszedł w kolejną fazę, w której jego uczestnicy prezentują strategie mediowe. Jak wynika z naszych informacji, na liście agencji zostały już tylko dwie firmy. Prawdopodobnie są to Arena Media, jeden z najmłodszych na rynku domów mediowych, oraz Universal McCann, który broni obsługi budżetu tego klienta. A jest o co walczyć. PKO BP to w tym roku bezapelacyjnie największy reklamodawca wśród banków. O ile w ub.r. wydał na reklamy w mediach (telewizja, prasa, radio, outdoor, kina) niespełna 60 mln zł cennikowo (dane: Kantar Media), o tyle w I połowie br. jego nakłady reklamowe wyniosły już 77 mln zł, ponadtrzykrotnie więcej niż rok temu (24,3 mln zł). Dla Areny wygrana w tym przetargu może być przedłużeniem dobrej passy, po niedawnym przejęciu od Media Direction OMD części budżetu Axa Polska. Dla Universal McCann jego strata oznaczać może poważny uszczerbek w przychodach firmy. Przypomnijmy, że do przetargu zaproszono także Media Direction OMD, ZOG, Mindshare i PHD.

Niewygodny budżet

Ciekawie zapowiada się także sytuacja, jaka może zapanować po rozstrzygnięciu globalnego przetargu mediowego Heinekena. Jak donoszą zagraniczne serwisy informacyjne, marketer w ramach konsolidacji swojego globalnego budżetu szacowanego na 230 mln funtów i poprawy efektywności kosztowej prowadzi przetarg, w którym konkurują Starcom MediaVest i Mindshare.

Według naszych informacji przetarg obejmuje także Polskę. Na naszym rynku budżet Grupy Żywiec (należącej do grupy Heineken) obsługiwany jest przez dom mediowy Macroscope OMD. Współpraca trwa od dwóch lat. Marketer nie podaje szczegółów procedur przetargowych prowadzonych w Polsce.

Zwycięska agencja, która zostanie wybrana najpóźniej w połowie 2012 roku, najpierw zajmie się planowaniem i zakupem mediów na 15 kluczowych rynkach dla Heinekena, które pochłaniają 85 proc. wydatków mediowych, w tym także w Polsce. Konsolidacja buyingu jest kolejną decyzją Heinekena zmierzającą do zwiększenia efektywności wynikającej ze skali prowadzonego biznesu. Wcześniej firma skonsolidowała obsługę budżetu kreatywnego, a także powołała strukturę dedykowaną do zarządzania usługami globalnymi.

Przypomnijmy, że polski oddział sieci Starcom obsługuje obecnie Kompanię Piwowarską, największego w Polsce producenta piwa. Rodzimy Mindshare jest w znacznie bardziej komfortowej sytuacji. Wydaje się jednak, że sytuacja na naszym rynku raczej nie będzie miała wpływu na rozstrzygnięcie globalne. Choć w zależności od podjętej decyzji na szczeblu międzynarodowym największym przegranym na poziomie lokalnym może się okazać Macroscope OMD.

Grupa Żywiec to drugi pod względem wielkości producent piwa w Polsce. W mediach najsilniej wspiera marki piw Żywiec, Tatra, Warka i Heineken.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.