Innowacyjni doradcy

Firma Greenhat Innovations wkracza na obiecujący rynek rozwiązań innowacyjnych.

Zewnętrzne podmioty wspomagające marketerów w tworzeniu innowacji i nowych produktów to nawet na rynku światowym zjawisko stosunkowo młode, znane zaledwie od kilku lat.


Znaczenie zewnętrznych innowacji dostrzegli jednak nawet najwięksi marketerzy, jak np. Procter & Gamble, który ma własne, obszerne zaplecze R&D.

Greenhat Innovations, która ma zajmować się m.in. innowacjami produktowymi, marketingowymi i strategią biznesową, założyły osoby dobrze znane w branży marketingowej - Rafał Kołodziej (na zdjęciu) i Bartosz Kluczyński.

Obaj menedżerowie pracowali kilka lat temu wspólnie w agencji Tequila Polska. Rafał Kołodziej był tam szefem strategii, a następnie zarządzał strukturą strategiczną Connect należącą do grupy TBWA\. Po odejściu z branży komunikacji marketingowej w 2008 r. zajął się konsultingiem biznesowym. Z kolei Bartosz Kluczyński do 2008 r. był group account directorem w agencji Tequila Polska, gdzie odpowiadał m.in. za Kompanię Piwowarską - kluczowego klienta agencji. Następnie był dyrektorem zarządzającym agencji Peppermint i partnerem zarządzającym w firmie APS Nova.

- Jesteśmy otwarci na różnych klientów, ale najczęściej zgłaszają się do nas firmy, w których mamy bezpośredni kontakt z właścicielem - mówi Rafał Kołodziej, chief opportunity finder. Jednocześnie podkreśla, że metodologia pracy Greenhat polega na bliskiej współpracy z organizacją. - Największym wyzwaniem nie jest zaproponowanie innowacyjnych rozwiązań, ale przekonanie do nich pracowników firmy i ich wdrożenie - dodaje.

Nie w teczce

Na rynku są już dwie inne firmy zajmujące się innowacjami produktowymi i marketingowymi - Innowatika i Touch Ideas.

- Rynek na innowacje w ostatnich miesiącach znakomicie się rozwija, co widzimy po liczbie zleceń. Uważam, że najlepiej sprawdza się połączenie innowacji z designem - mówi Bartłomiej Serafiński, założyciel Touch Ideas.

Na razie klientami są przede wszystkim duże i średnie polskie firmy. Nie otrzymują one nowych produktów i strategii w teczce jak międzynarodowe korporacje. Pojawia się jednak coraz więcej zapytań także ze strony światowych koncernów FMCG, aktywizuje się także branża finansowa czy detaliczna.

Większość nowego biznesu pozyskiwana jest na zasadzie indywidualnych kontaktów. Przetargi na innowacje, np. opracowanie nowego produktu, to wciąż rzadkość, chociaż się pojawiają.

Wśród modeli wynagradzania firm innowacyjnych przeważają stawki godzinowe. W Polsce praca firm innowacyjnych jest wyceniana niżej niż największych międzynarodowych firm doradczych, stawki te raczej można porównać z wynagrodzeniami za pracę strategiczną dużej agencji reklamowej - twierdzą nasi rozmówcy. Były już pierwsze przypadki rekompensaty w modelu success fee. Z punktu widzenia firm innowacyjnych dużą niedogodnością w tym wypadku jest długi czas oczekiwania na efekty wdrażanych rozwiązań i ewentualne wynagrodzenie. Od chwili opracowania produktu do momentu oceny jego wyników na rynku może minąć wiele miesięcy.

Niestety, doradcy tworzący innowacje i ich klienci niechętnie chwalą się realizowanymi projektami. Na razie sztandarowym przykładem takich działań jest piwo Łomża Niepasteryzowane zaprojektowane przy udziale Touch Ideas. Produkt może pochwalić się dobrą sprzedażą i otrzymał także nagrodę Red Dot Design Award.

Tomasz Wygnański 679 Artykuły

W MMP prawie od 20 lat pisze o marketerach i strategiach marketingowych, a także o detalistach, BTL, digitalu i badaniach. Właściciel 8- kilogramowego kota.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.