Weltbild nie boi się Amazona

Weltbild, jedna z trzech największych firm wysyłkowych, szykuje pierwsze duże uderzenie promocyjne.

 

Po rozwodzie z Bauerem w 2010 r. oraz reorganizacji struktur Weltbild chce skupić się na promocji swojej marki, a przede wszystkim swojego serwisu internetowego. Choć nie jest on dla firmy głównym kanałem sprzedaży, którym wciąż pozostaje katalog, to jednak pozwala na znacznie szybsze i tańsze zdobycie klienta.

Inwestycja w online

Jak tłumaczy Paweł Wojciechowski, dyrektor marketingu spółki, w tym roku firma zamierza mocno skupić się na klientach dokonujących zakupów online, ponieważ ich lojalność najtrudniej jest podtrzymać. Z drugiej strony dają oni także największe możliwości personalizacji oferty. Dlatego też działaniami promocyjnymi objęta zostanie przede wszystkim marka Weltbild.pl. Równolegle będzie wspierany także brand Świata Książki, pod którym spółka wydaje książki. - Tegoroczny budżet przeznaczony na działania wizerunkowe będzie kilkakrotnie wyższy niż rok wcześniej i będą to pierwsze działania wizerunkowe tej firmy - zapowiada Wojciechowski. Wartości budżetu jednak nie ujawnia.

Wśród działań, jakie firma zamierza prowadzić, będzie np. product placement oraz PR. Weltbild prawdopodobnie przygotuje kampanię własnymi siłami, przy wsparciu firmy konsultingowej. Przedstawiciele firmy są przekonani, że sama nazwa marki nie powinna być barierą w zwiększeniu jej świadomości. Podobnie jak udało się w Polsce wypromować Leroy Merlin czy Auchan.

W ocenie przedstawicieli Weltbild spodziewane wejście Amazona do Polski raczej nie wprowadzi istotnych zmian na rynku. Według Wojciechowskiego Polacy mają ogromny sentyment do lokalnych marek, o czym ma świadczyć dość długi proces przyjmowania się w Polsce Facebooka i jego silna rywalizacja z Naszą Klasą. Także eBay nie zdołał pokonać rodzimego Allegro. Z kolei w przypadku Amazona słabym punktem może okazać się jego system płatności, ponieważ Polacy nie lubią się dzielić danymi o swoich kartach kredytowych. Doświadczenia w sprzedaży internetowej marki Weltbild pokazują, że Kowalski preferuje płatność "za pobraniem" lub odbiór w księgarniach. Jednak pozytywnym elementem wejścia Amazona do Polski, jak podkreśla Wojciechowski, będzie promocja e-commerce.

Najbardziej znani z książek

Jedną z największych kategorii produktowych zamawianych w Weltbild są książki. Ze względu na grupę docelową poprzez katalog najczęściej zamawiana jest literatura kobieca, natomiast w internecie przeważają inne publikacje, głównie nowości. Najlepsze pozycje minionego roku osiągnęły wynik ok. 40 tys. sprzedanych egzemplarzy, ale zdarzają się też tak mocne tytuły, że ich sprzedaż sięga nawet 70 tys. egzemplarzy.

Wśród autorów współpracujących z Światem Książki są m.in. Manuela Gretkowska czy Michał Witkowski. W tym roku wydawca zamierza także wprowadzić na rynek dwóch nowych autorów książek, którzy będą wspierani działaniami promocyjnymi. Świat Książki współpracuje też z innymi dystrybutorami, w tym m.in. swoimi konkurentami Merlinem i Empikiem.

Jak zapewnia Anita Musioł, dyrektor wydawniczy i programowy książek, choć w ub.r. rynek książek zmniejszył się o ok. 8 proc., to Świat Książki jako jedno z nielicznych wydawnictw nie odnotował spadku sprzedaży. Przyczyniło się do tego m.in. wsparcie sieci detalicznej wynikające z połączenia firm – Weltbild i Świat Książki. Przypomnijmy, że Weltbild prowadzi sprzedaż za pośrednictwem: katalogu (którego łączny nakład wynosi pomiędzy 600 a 700 tys. egz.), online oraz poprzez księgarnie (ponad 35 punktów).

Jednak książki to tylko część oferty. Jak podkreśla Wojciechowski, firma chce rozwinąć biznes głównie o przedmioty kuchenne i praktyczne, które cieszą największą popularnością wśród Polaków. Średnia wartość zamówienia wynosi powyżej 100 zł.

(Fot.  Weltbild)

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.